moeder correspondeert met gevangene

kwispel
Topic Starter

moeder correspondeert met gevangene

#1 , 12 sep 2009 12:45

Mijn moeder correspondeert al een tijdje met een gevangene die subtiel duidelijk maakt dat hij uit is op haar geld, maar zij is wat naief en heeft dat niet door.
Begin dit jaar is hij even vrij geweest en stond hij recht vanuit de gevangenis bij haar op de stoep. Hij is een klein weekje gebleven tot hij opnieuw werd opgepakt voor ?????? Zij weet niet eens waarvoor hij zit.

Nu ben ik te weten gekomen dat die man binnen enkele weken definitief wordt vrijgelaten en vanuit de gevangenis zonder toekomstperspectief bij mijn moeder zal intrekken.

Ik vraag me af: kan ik op één of andere manier contact opnemen met de sociale dienst van de gevangenis en dit melden. Is er een juridische stap mogelijk?
In theorie zegt men: je moeder is oud en wijs genoeg om binnen te laten wie ze wilt, maar de praktijk is anders.
Is er geen reïntegratiebeleid voor ex-gevangenen? Of laat onze Belgische wet het zomaar toe dat gevangenen recht vanuit de cel naieve, goedgelovige vrouwtjes gaat plunderen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 sep 2009 16:10

als hij daar is opgepakt ...zou dat kunnen zijn omdat hij zijn 'vrij weekend - penitentiair verlof' wat te lang heeft ingeschat of zo.
U kan idd naar de sociale dienst bellen.*
U kan ook eens aan de kwartieragent vragen wat er 'dient ' te gebeuren.
op die manier geeft u deze politieinspecteur al wat info wat er gaat komen.

Iemand die vrij is ZONDER voorwaarden mag doen en laten wat hij wil.
Er is dan NIEMAND die hem iets in de weg kan leggen.
Dat lijkt me logisch niet

Als hij vrij iw onder voorwaarden wordt er een dossier opgestart en heeft een een toegewezen verblijfplaats. Mogelijk is dat het adres van uw moeder
Als de kwartierinspecteur al uw uitleg heeft op voorhand kan deze 'misschien' wat bijsturen.

Mijn ervaring met de sociale dienst is niet zo denderend - ook familieleden die bellen om het (mis)gedrag van een vrij onder voorwaarden aan te kaarten worden opzijgezet.
U zal moeten zorgen met de politie voor keiharde feiten op papier (PV)

3399AAaa

#3 , 12 sep 2009 19:24

inderdaad moeilijk,

is het niet mogelijk dat u zelf op uw moeder inspeelt? elke dag wat brainwashen kan haar toch minstens alerter maken, ook al wil ze het niet bewust toegeven. of als u zegt dat u ze bv. niet meer wil zien zolang ze met die gast omgaat, zou dat helpen? voor de rest is ze natuurlijk een vrij mens en doet ze wat ze wil....

Reclame

kwispel
Topic Starter

#4 , 13 sep 2009 20:00

inspelen op mijn moeder is hopeloos, maar dan ook echt hopeloos. Die piste bewandelen, is een onmogelijke zaak.

Toen hij voor de eerste keer vrij was ( heb er het raden naar of dat penitentiair verlof was of niet), heb ik de politie gebeld om te zeggen dat hij mij bedreigde. De politie heeft m toen terug naar de gevangenis gebracht.

In de briefwisseling schrijft hij dat ie vrijkomt, of dat onder voorwaarden is of niet, ik heb er het raden naar.
Feit is wel dat hij de exacte datum al maanden weet.

Bartie

#5 , 13 sep 2009 22:13

En... misschien wat grof maar ... uw moeder een of ander juridisch statuut plaatsen waardoor ze zelf niet meer kan beschikken over haar goederen?
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

Creatief

#6 , 13 sep 2009 22:20

En... misschien wat grof maar ... uw moeder een of ander juridisch statuut plaatsen waardoor ze zelf niet meer kan beschikken over haar goederen?
Zo gemakkelijk gaat dat niet om de moeder onder bewindvoering te plaatsen. Een geneesheer moet eerst een medisch attest voorleggen dat de moeder dementerend is of onbekwaam wordt geacht om nog te handelen. En nadien doet, na ondervraging, de vrederechter uitspraak over haar onbekwaamheid.

chrisd

#7 , 13 sep 2009 22:20

Op grond waarvan??

Lex

#8 , 15 sep 2009 14:13

T'is niet omdat een vrouw een beetje naief is en iemand in huis neemt dat ze daarom haar goederen niet zo kunnen beheren. Bewindvoering en dergelijke kan overigs enkel en alleen maar op basis van een 'gezondheiddstoestand'...en dan nog is het niet aan de vrederechter noch aan de bewindvoerder om te bepalen hoe iemand moet worden onderhouden laat staan gaan leven.

Terug naar “Archief”