oneerlijke concurrentie???

gertvan999
Topic Starter

oneerlijke concurrentie???

#1 , 02 okt 2009 21:12

Beste,

ik (medewerker bij firma X) heb, daar ik op zelfstandige basis wil verderwerken, bij een andere fabrikant dan deze waar firma X mee werkt geïnformeerd naar mijn mogelijkheden om als zelfstandig verkoopskanaal voor hen te werken in dezelfde branche. Hiervoor heb ik een prijsvergelijk gemaakt tussen de 2 BRUTOprijslijsten (welke internationaal te verkrijgen zijn) met door mij geïnterpreteerde verkoopsprijzen. Dit om over mijn eigen inkoopprijzen bij deze Firma Y te kunnen onderhandelen. Nu is mijn huidige werkgever dit op een of andere wijze te weten gekomen en heeft hij mij onder lichte dwang ontslag laten nemen. (dit had sowieso een dag later gebeurd daar ik met mijn account de brief aan het opstellen was)
Mijn vraag is dus of firma X(huidige werkgever) mij nu iets kan doen? Ervan uitgaande dat er niet van concurrentiebeding in mijn contract staat. Heb tot op heden nog geen enkel commercieel akkoord met firma Y dus wat dat betreft ben ik safe. Is dit document waar de vergelijking opstaat van enig belang. Ik denk dat ik toch vrij ben om te onderhandelen met wie en waar ik wil. Dit betreft hoegenaamd toch geen geheime of inside informatie. Offertes worden in overvloed op de markt gedumpt. Dus?

Iemand hier een zinnig antwoord op?

Alvast bedankt.

Groetjes,

Gert

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 okt 2009 18:37

Hoe is uw werkgever erachter gekomen. Stond die file op uw werkPC - zijn die gegevens van op uw werk samengesteld.

Hoe bent u ontslagen - dringend - met onmiddellijke ingang.
Zo te lezen toch niet ... dus tilt uw werkgever daar blijkbaar niet zo hard aan anders had hij u op staande voet buitengegooid.
Daarbij is er geen concurentiebeding opgenomen in uw contract -dan kan het ook niet ingeroepen worden.

Tja het enigste wat mischien nog kan is alsnog klacht wegens diefstal van x uur werktijd en electriciteit en misbruik van communicatiemiddelen ....

j.demoor

#3 , 04 okt 2009 10:00

“Art.17.De werknemer is verplicht :...3° zowel gedurende de overeenkomst als na het beëindigen daarvan, zich ervan te onthouden : a) fabrieksgeheimen, zakengeheimen of geheimen in verband met persoonlijke of vertrouwelijke aangelegenheden, waarvan hij in de uitoefening van zijn beroepsarbeid kennis kan hebben, bekend te maken; b) daden van oneerlijke concurrentie te verrichten of daaraan mede te werken...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘Hiervoor heb ik een prijsvergelijk gemaakt tussen de 2 BRUTOprijslijsten (welke internationaal te verkrijgen zijn)’ is niet in strijd met voornoemde bepaling.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Archief”