alimentatie voor niet erkend kind

ikhebeenvraag
Topic Starter

alimentatie voor niet erkend kind

#1 , 05 nov 2009 19:38

Kan er alimentatie worden gevorderd met terugwerkende kracht voor een niet erkend kind, waarbij de vader nooit enig contact had met het kind? Waarbij er dus geen enkel bewijs bestaat dat de betrokkene de vader is. Of kan de alimentatie pas ingaan vanaf het moment dat er een DNA test wordt gedaan? Of vanaf dat er een erkenning is?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa

#2 , 05 nov 2009 22:04

art. 336 Burgerlijk wetboek: het kind wiens afstamming niet vaststaat van vaderszijde, kan van degene die gedurende het wettelijk tijdvak van verwekking met zijn moeder gemeenschap heeft gehad, een uitkering tot levensonderhoud, opvoeding en passende opleiding vorderen.

de regeling gaat nog door tot artikel 341 burgerlijk wetboek. Als u googelt op "burgerlijk wetboek" of dat opvraagt via de site fisconet plus, kan u lezen hoe het in mekaar zit.

Ik dacht dat het niet met terugwerkende kracht kan, maar daar ben ik niet 100% zeker van

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 05 nov 2009 23:24

"Waarbij er dus geen enkel bewijs bestaat dat de betrokkene de vader is."

Als er geen enkel bewijs van afstamming- of begin van bewijs is - is dan zal het zeer moeilijk zijn om een uitkering te eisen. Toepassing van art. 336 B.W. is bijna niet te bewijzen, zeker niet als er geen voor de buitenwereld zichtbare stabiele relatie was.

Over de aanvaardbaarheid van de eis tot DNA onderzoek moet een rechter oordelen.

Reclame

ikhebeenvraag
Topic Starter

#4 , 06 nov 2009 07:58

Er was inderdaad geen stabiele relatie. Ik zou gewoon willen weten of de terugwerkende kracht bestaat indien er toch via DNA wordt aangetoond dat betrokkene de vader is.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 nov 2009 15:38

De rechter kan dit met terugwerkende kracht toekennen, hij moet niet.

scorpioen

ikhebeenvraag
Topic Starter

#6 , 06 nov 2009 16:01

dag scorpioen, waar haal je deze info?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 nov 2009 19:07

Hof van Beroep Gent 9 november 2006, NJW 2007, afl. 168, 706
Kent retroactief een uitkering tot levensonderhoud toe.

Hof van Brussel 20 oktober 2008, Rev.trim.dr.fam. 2009, afl. 1, 283
Kent uitkering toe vanaf datum neerlegging verzoekschrift.

scorpioen

j.demoor

#8 , 07 nov 2009 11:12

“Hoewel de rechtsspreuk 'onderhoudsgeld kent geen achterstallen' geen rechtsregel met algemene toedracht van het positief recht uitmaakt,dient uit de art.205 tot 211 te worden afgeleid dat de onderhoudsgelden in principe slechts verschuldigd worden wanneer zij door de schuldeiser aangevraagd worden. De in de art.203 en 303 vermelde verbintenissen ten behoeve van de kinderen bestaan echter afgezien van elke vordering die ingesteld wordt ten einde de uitvoering ervan te krijgen“(Cass. 2 juni 1978,Pas. 1978,I,1142,Arr.Cass. 1978,1173,R.W. 1978-79,904).

De onderhoudsverplichting ten aanzien van de kinderen heeft m.a.w. terugwerkende kracht.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ikhebeenvraag
Topic Starter

#9 , 07 nov 2009 20:58

daar snap ik niet veel van, kunt u dit even toelichten voor mij?

Terug naar “Andere”