Eigendoms Akte buren : recht van doorgang

L.R.R.
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Eigendoms Akte buren : recht van doorgang

#1 , 22 mar 2025 18:27

Beste,

Er wordt beweerd dat er in de Eigendoms Akte van m'n buren, een bijkomende clausule zit:

In kort:
* eeuwig durende recht van doorgang.
Waarbij men mijn uitweg van mijn tuin naar straat ook zouden mogen gebruiken. Dit om van en naar hun tuin te gaan.

Echter komt deze bewering niet voor in mijn Eigendoms Akte. Alsook hebben m'n notaris en de gemeente hier geen kennis van.

Desondanks blijft dit een eeuwige discussie.

Iemand een idee wat ik hier mee kan aanvangen?

Met vriendelijke groeten!

Lelie60

#2 , 22 mar 2025 19:11

Ja dit kan. Dat ook meegemaakt. Vraag aan hen een kopie van hun akte. Of je kan via notaris die hun akte verleden heeft een kopie van de akte vragen waarop deze vermelding in hun akte gebaseerd werd. Wij hebben toen oorspronkelijke akte van de jaren 1950 moeten opzoeken. Sommige notarissen geven dit gemakkelijk, andere doen daar wat moeilijker over.

bullgod

#3 , 22 mar 2025 19:19

gemeente heeft hier niets mee te maken.
wat er in de akte vd buren staat is op zich niet relevant.
wel relevant: kan buur bewijs voorleggen waarbij een (veel) vroegere eigenaar v uw perceel een erfdienstbaarheid heeft laten vestigen?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Reclame

L.R.R.
Topic Starter

#4 , 26 mar 2025 11:39

Ja dit kan. Dat ook meegemaakt. Vraag aan hen een kopie van hun akte. Of je kan via notaris die hun akte verleden heeft een kopie van de akte vragen waarop deze vermelding in hun akte gebaseerd werd. Wij hebben toen oorspronkelijke akte van de jaren 1950 moeten opzoeken. Sommige notarissen geven dit gemakkelijk, andere doen daar wat moeilijker over.
Zal inderdaad eens bij de notaris langs moeten. Vorige buren gingen 2x kopie sturen, maar nooit gebeurt.
Dus afwachten en zien waar het mis liep.

L.R.R.
Topic Starter

#5 , 26 mar 2025 11:41

wel relevant: kan buur bewijs voorleggen waarbij een (veel) vroegere eigenaar v uw perceel een erfdienstbaarheid heeft laten vestigen?
Iets dat ik inderdaad eens zal moeten laten uitzoeken met hulp van notaris.

bullgod

#6 , 26 mar 2025 11:53

het is uw buur die dit bewijs moet leveren; niet uzelf.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

CityBird

#7 , 27 mar 2025 10:20

Iets dat ik inderdaad eens zal moeten laten uitzoeken met hulp van notaris.
Jouw buur moet dat bewijzen. Wil hij of zij dat niet dan is voor jou de kous af.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”