Vroegtijdige beëindiging 3-6-9 door eigenaar

Kleerkastkast
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vroegtijdige beëindiging 3-6-9 door eigenaar

#1 , 29 apr 2025 20:12

Hallo,

Ik huur sinds oktober 2023 een appartement in Vlaams-Brabant. Ik ben toen een 3-6-9 contract aangegaan met de eigenaar.
Vorige maand, maart 2025, heeft de eigenaar laten weten dat hij ons appartement te koop gaat zetten. Ondertussen staat dit enkele weken te koop en zijn de bezoeken van potentiële kopers aan de gang.

Nu stel ik mij de vraag- zit ik niet sowieso safe tot oktober 2026, aangezien in het contract staat dat het contact pas opgezegd kan worden na een periode van drie jaar? Enkel als het appartement verkocht wordt en de kopers er zelf willen intrekken, verkort deze termijn naar zes maanden (na akte). Is dit correct?

Op de immowebsites staat bij mijn appartement namelijk telkens vermeld: vrij bij akte. En dit vind ik toch vreemd, omdat ik nog geen officiële opzeg ontvangen heb, en enkel bevestiging dat het appartement verkocht zal worden.

Danku,
E.

Kleerkastkast
Topic Starter

#3 , 29 apr 2025 20:58

Beste,

Bedankt. Dat heb ik inderdaad al doorgenomen en daaruit leid ik af dat ik pas na drie jaar uitgezet kan worden (door de huidige eigenaar, dan). Ik begrijp dan gewoon niet waarom op de immosites staat dat het appartement al vrij is bij akte (aangezien mijn contract nog anderhalf jaar loopt).

Reclame

Thomas_AA

#4 , 30 apr 2025 06:57

Vermoedelijk om potentiële kopers niet af te schrikken. Of uit hoop dat u sneller iets nieuw vindt tijdens de opzeg en een tegenopzeg geeft. Dat is dan het probleem van de nieuwe en deels van de oude koper.

Maar verkoop is inderdaad niet mogelijk omwille van het te koop zetten op zich. De nieuwe eigenaar kan opzeggen om het pand zelf te bewonen.

Lanox

#5 , 30 apr 2025 10:25

Ik zou van het immokantoor eisen dat dit aangepast wordt, al is het maar om nutteloze bezichtigingen te vermijden.

Terug naar “Huren”