uit onverdeeldheid treden

Tom123
Topic Starter

uit onverdeeldheid treden

#1 , 23 jan 2010 23:06

Mijn vriendin en ik zijn ieder voor 50% eigenaar van een huis. Mijn vriendin is nu uit onverdeeldheid getreden. Volgende maand zal zij niet meer mee betalen aan de lening van het huis. Die afhouding gebeurd van mijn bankrekening. Daarvoor betaalde zij iedere maand de helft van de lening door die helft op mijn rekening te zetten. Hoe moet het nu verder, want ik zal moeten zorgen dat het volledige deel op mijn bankrekening staat. Moet ik haar huurgeld betalen en de lening verder afbetalen, of hoe zit dat in elkaar. Ik heb horen zeggen dat ik huurgeld moest betalen, omdat ik er nog in woon. Kan iemand mij hier meer over vertellen.
Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 jan 2010 23:15

Mijn vriendin is nu uit onverdeeldheid getreden.

???Wat bedoelt u hiermee? Heb jij haar helft overgekocht?
In dat geval ben je haar niets meer verschuldigd, want dan ben jij de enige eigenaar van de woning.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor

#3 , 25 jan 2010 16:54

Ik ga ervan uit dat uw vriendin uw helft van het huis in onverdeeldheid kocht bij authentieke akte. Onderzoek zowel het bestaan als de inhoud van deze akte.

Indien u in haar huis blijft wonen zonder het te huren kan zij vanaf die koop van u een bezettingsvergoeding vorderen.

De lening is ongetwijfeld hoofdelijk aangegaan,wat inhoudt dat de bank zich naar goeddunken kan keren tegen elk van u beiden,zo lang die hele lening niet alleen op naam van uw vriendin is gebracht.

“Art.1251.Indeplaatsstelling geschiedt van rechtswege :...3° Ten voordele van hem die, met andere of voor anderen tot betaling van een schuld gehouden zijnde, er belang bij had deze te voldoen...”(Burgerlijk Wetboek).

U kan dus de aflossingen die u na de koop nog betaalde op uw vriendin verhalen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”