Facturatie door werkgever

militair
Topic Starter

Facturatie door werkgever

#1 , 03 feb 2010 12:56

Ik ben Belgisch militair die werk in het NAVO-hoofdkwartier te Napels, Italië. In 2008 werd ik van hieruit uitgezonden naar Kaboel, Afghanistan voor 6 maanden. Tijdens deze 6 maanden had ik recht op 2 weken verlof volgens het reglement. Ik vloog met de Duitse Luchtmacht van Termez, Oezbekistan naar Keulen, Duitsland. Vandaar uit pakte ik een burgervlucht naar Napels, Italië op eigen kosten. Nu Januari 2010 kreeg ik een brief van de Defensiestaf in Brussel. Blijkbaar rekent de Duitse Luchtmacht deze vlucht aan, aan het Belgische Leger. Deze rekent dit weer aan de militair. Prijs 316 euro. Volgens de reglementen van het leger mag dit ook.
Nu komt het echter: van de 4 Belgische militairen die toen een Duitse vlucht namen, ben ik de enigste die gefactureerd ben. De datum van de vlucht klopt niet. De facturatie is zo laat dat ik ze niet kon aftrekken van mijn beroepskosten van het belastingsjaar 2008.
Ik weiger momenteel te betalen omdat de datum verkeerd is. Mijn vraag is echter kan ik me beroepen op eventueel consumentenrecht wegens laattijdige facturatie. Kan ik me beroepen op het feit dat ik nooit een contract heb getekend met Defensie voor deze vlucht? Kan ik me beroepen op het feit dat ik de enigste ben die gefactureerd is? Kunnen ze me eventueel intresten aanrekenen voor laattijdige betaling als ze een factuur zouden sturen met de juiste datum?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 03 feb 2010 19:57

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.

militair
Topic Starter

#3 , 05 feb 2010 08:15

Danku voor uw antwoord. Momenteel heb ik aangetekend een "verklaring op eer" gestuurd, zeggende dat ik op die datum geen vlucht heb genomen. De persoon die mij de rekening heeft opgestuurd, kon mij niet antwoorden of dit voldoende was en ging dit voorleggen aan de juristen van Defensie.
Een verklaring op eer wordt in Defensie meestal gebruikt voor beroepskosten gemaakt die je niet kan bewijzen.

Wat betreft het beleid van Defensie geef ik u gelijk. Het heeft ook niks te maken met militair recht. Wij vallen voor zo'n zaken gewoon onder het arbeidsrecht. Defensie maakt bvb ook nog altijd onderscheid tussen wettelijk samenwonende partners en gehuwde partners. Als je Defensie daar op wijst zeggen zij dat het Koninklijk Besluit, wat volgens hen de uitvoering regelt, nog niet klaar is. Defensie moet dit echter zelf maken en in de moeilijke budgetaire toestand dat Defensie zit, zijn ze niet geneigd zich te haasten.

Reclame

Terug naar “Andere”