nieuw gezin

mvc
Topic Starter

nieuw gezin

#1 , 05 feb 2010 12:25

Na mijn echtscheiding ben ik opnieuw gehuwd, mijn huidige vrouw heeft kinderen uit een vorig huwelijik, ik ook.
Na mijn tweede huwelijk hebben wij een huis gekocht. Ruim de heft daarvan werd betaald met inkomsten uit mijn vorig huwelijk.
Wat met het later erven door de kinderen van mijn tweede vrouw, wat indien zij voor mij komt te sterven, kunnen haar kinderen mij dan uit mijn huis zetten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 05 feb 2010 12:50

Ingeval uw vrouw eerst komt te sterven dan krijgen de kinderen van uw vrouw de naakte eigendom...u krijgt het vruchtgebruik over de nalatenschap, men kan u niet uit de gezinswoning zetten!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 feb 2010 14:33

We gaan ervan uit dat beide partners wettelijk ieder eigenaar zijn voor de helft.
Het hangt er vanaf wie wat heeft bijgedragen en hoe alles op papier is gezet.
In een huwelijk of wettig samenwonenden heeft langslevende zo wie zo vruchtgebruik.
PS ook kinderen uit eerste huwelijk blijven erfgenaam

Reclame

wanton

#4 , 05 feb 2010 17:52

Beste ,

u doet het voorkomen dat het huis eigendom is van de gemeenschap : van U en van uw vrouw , ieder de helft.

wanneer één van U beiden overlijdt , erven diens kinderen de blote eigendom van diens helft , terwijl de overlevende partner het vruchtgebruik krijgt en zijn deel behoudt. Dat wil zeggen : levenslang het recht om de bewoning te bewonen of de huur te innen. Niemand kan U dat afpakken.
Bij het tweede overlijden erven diens kinderen hun deel en bekomen de eersten hun deel in volle eigendom.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”