Huis kopen: wettelijk samenwonen of trouwen?

Astrake
Topic Starter

Huis kopen: wettelijk samenwonen of trouwen?

#1 , 12 mar 2010 19:08

Wij zijn een nieuw samengesteld gezin (man en vrouw met elk 1 kind uit vorige relatie). We staan op het punt een huis te kopen maar zijn nog niet wettelijk samenwonend of gehuwd. We waren nochtans van plan dit jaar te trouwen maar door omstandigheden hebben we dat eventjes uitgesteld. Maar nu denken we dat het beter is om getrouwd te zijn als we samen een huis kopen. Iemand een advies hierover? We gaan uiteraard informeren bij een notaris maar daar heb je nu ook niet meteen een afspraak - vandaar mijn vraag.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 12 mar 2010 20:40

In uw situatie is het mi. van weinig belang of u wettelijk samenwonend of getrouwd zijt , maar wel één van beide. Ieder heeft de helft van de woning , de overlevende erft automatisch het vruchtgebruik op de gezinswoning. De blote eigendom gaat naar het eigen kind , dus 'langst leeft , al heeft ' gaat eigenlijk niet. Misschien , voor U trouwt , u als wettelijk samenwonend laten registreren op het gemeentehuis. Fiscaal kan U dan ook optimaal genieten van de belastingsverminderingen. Als feitelijk samenwonenden bent u eigenlijk vreemden voor mekaar.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”