Samenwonen met schoolgaande persoon.

kevinlorre
Topic Starter

Samenwonen met schoolgaande persoon.

#1 , 17 mar 2010 15:18

De situatie is als volgt: Ik ben samen met mijn vriendin van plan om het huis van haar moeder over te kopen en hier samen in te gaan wonen.

Zij zal op zen minst nog een voltijdse studente zijn in een hogere opleiding. Daar dit toch financieel moeilijk is heb ik onderstaande vragen.

- Kan ik mijn vriendin ingeven op mijn belastingen als persoon ten laste? Zoja wat bedraagt hierin dan het verschil?

- Heeft ze recht op een leefloon of behoud van kindergeld?

- Heeft ze in deze situatie sowieso recht op een studiebeurs?

kan er iemand mij ook even uitleggen of de antwoorden steeds het zelfde zijn voor onze situatie indien we gewoon feitelijk samenwonend zijn of wettelijk samenwonend?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joeri_J

#2 , 18 mar 2010 09:45

Ik ken iemand in volgende situatie:

- zij: student
- hij: werkend

ze zijn getrouwd en wonen nu samen.

zij: krijgt haar kindergeld op haar rekening
hij: krijg vermeerdering van zijn loon, is toch een 400€ meer dacht ik dat hij zei.

recht op studiebeurs hangt af van't loon van u beide vermoed ik dan.

Ik geloof dat je wel wettelijk samenwonend moet zijn of getrouwd om hier voordeel van te krijgen.

Andere zullen je wel helpen met meer details,
maar het is dus mogelijk wat extra te krijgen, maar het is ook niet 'een extra loon'...

kevinlorre
Topic Starter

#3 , 18 mar 2010 13:09

Alvast bedankt dan heb ik toch al een richtlijn. Ga me volgende week ook eens informeren op de personeelsdienst bij ons op het werk, en laat jullie op de hoogte.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”