afkopen ouderlijk huis door broer

Baziel
Topic Starter

afkopen ouderlijk huis door broer

#1 , 20 mar 2010 18:24

Wij zijn met 9 broers en zussen waarvan 1 gestorven is.
Vader en moeder waren gehuwd in gemeenschap van goederen.
Vader is al overleden in 1989, moeder woont in het huis met een nog thuis wonende zoon, die nu het huis wil overkopen.
Vruchtgebruik zou geen probleem vormen volgens broer, we geloven hem is naar notaris geweest om alles te regelen.
Kunnen jullie ons de wettelijke verdeelsleutel geven en ook de beste oplossing om moeder die nu 82 is te verzekeren van haar oude dag Ik denk daarbij om haar deel van de opbrengst van het huis op een vaste rekening te zetten.
Dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 20 mar 2010 19:19

Ik vermoed dat de huidige eigendomsverdeling aldus is : Moeder is eigenaar van de helft , plus heeft het vruchtgebruik van de andere helft. Op die andere (vaders) helft hebben de kinderen ieder 1/8 blote eigendom. Iedereen moet akkoord zijn voor de verkoop.
Bij verkoop heeft moeder het recht om een vergoeding te vragen voor dat vruchtgebruik. Dat kan gaan van 8 % (wettelijk systeem) tot 21,72 % volgens de sterftetabellen van J. Schryvers. Maar gezien haar leeftijd kan zij ook gewoon afstand doen van het vruchtgebruik.
Maar ik vind wel dat er een afspraak tussen de kinderen moet gemaakt worden over de huisvesting van moeder. Dat mag iets kosten aan de andere kinderen to. de broer die het huis koopt , in de veronderstelling dat moeder daar wil blijven wonen.
Indien een opname in een rusthuis noodzakelijk wordt , zal haar deel van de opbrengst van de verkoop dienen aangesproken te worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Baziel
Topic Starter

#3 , 21 mar 2010 09:59

Bedankt zullen er werk van maken

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”