betaalde feestdagen met weekendcontract

vapie
Topic Starter

betaalde feestdagen met weekendcontract

#1 , 22 mar 2010 13:43

Ik werk soms interim met een 24 uur contract in het weekend. Soms is dit 1 dag, soms 2 dagen. Sommige weekends wel en sommige niet. Ik weet dat je bij normaal 'week'werk eerst 14 dagen moet werken eer je recht hebt om een betaalde feestdag maar wat gebeurt er in mijn situatie? Ik heb al 5 weken ononderbroken gewerkt waartussen een feestdag was tijdens de week. Ik ben hier niet voor uitbetaald.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 23 mar 2010 11:25

“Art.11.Wanneer een werknemer tijdens een feestdag werd tewerkgesteld, heeft hij recht op een inhaalrust. De inhaalrust bedraagt een volle dag, indien de arbeid langer dan vier uren heeft geduurd en ten minste een halve dag indien hij niet langer dan vier uren heeft geduurd...”(4 JANUARI 1974. - Wet betreffende de feestdagen).

De feestdag moet uiteraard BINNEN de duur van de arbeidsovereenkomst vallen.

“Art.29.§ 1. Overwerk wordt betaald tegen een bedrag dat ten minste 50 pct. hoger is dan het gewone loon. Deze vermeerdering bedraagt 100 pct. voor overwerk op zondag of op de rustdagen toegekend krachtens de wetgeving op de betaalde feestdagen.§ 2. Voor de toepassing van dit artikel wordt als overwerk aangemerkt, arbeid verricht boven 9 uren per dag of 40 uren per week of boven de lagere grenzen vastgesteld overeenkomstig artikel 28...”(16 MAART 1971. - Arbeidswet).

Wend u ZO NODIG tot Inspectie Sociale Wetten:
http://www.vlaanderen.be/servlet/Satell ... ijn%2FView
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Andere”