Beste leden van dit forum,
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Wij zijn een koppel dat gescheiden is en daarom verkopen wij onze woning die nog niet volledig is afgewerkt. Wij willen die onder het BTW stelsel verkopen.
De woning is gebouwd door een bouwfirma. De akte voor de aankoop van de grond + daaraan verbonden contract met de bouwfirma werd verleden in november 2006 en de eerste werken zijn nog gestart in 2006. Het gros van de werken is in 2007 uitgevoerd. In 2007 hebben we de werken laten stilleggen wegens de echtscheiding. Nu in 2010 wordt de woning verkocht onder BTW stelsel. (De compromis wordt eerstdaags getekend.)
Mijn vragen aan jullie zijn:
1. Kunnen wij dit inderdaad? Alles wat ik op internet vind over de verkoop onder BTW stelsel geeft als voorbeeld een woning die bv. in 2008 wordt gebouwd, in 2008 in gebruik wordt genomen en dan in 2010 (= binnen de 2 jaar) wordt verkocht. Maar er staat nergens vermeld of dat ook geldt als de woning al een jaar eerder werd gebouwd of nog niet in gebruik is genomen.
In ons geval:
A. De werken en facturen dateren van 2007 = 3 jaar geleden
B. De woning is nog niet in gebruik genomen
2. Wat moeten wij doen om die recuperatie van BTW veilig te stellen? Ik heb gelukkig net op tijd gelezen dat we dat moeten melden aan het BTW kantoor (ga ik morgen doen). Zijn er nog zaken waaraan we moeten denken? (In de ontwerptekst van het compromis staat al dat de verkoop onder BTW stelsel gebeurt.) Ik heb ook ergens gelezen dat wij dan een factuur zouden moeten opstellen conform een bepaalde wetgeving? Hoe moeten wij dat dan doen, want wij zijn allebei gewoon bediende, en hebben geen BTW nummer of zo.
3. Hoe verloopt die procedure om de BTW te recupereren? Documenten die hiervoor moeten ingevuld worden? Hoe lang duurt het voor die BTW wordt terug gestort?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!