Teruggave personenbelasting & verworven recht

Kristien
Topic Starter

Teruggave personenbelasting & verworven recht

#1 , 21 apr 2010 09:21

Al jaren lang ontvang ik einde maart mijn afrekening van mijn personenbelasting, met vaak een terugbetaling die gestort wordt einde mei.
Dit jaar trek ik behoorlijk veel terug en verheugde me dus al op een storting einde volgende maand.
Omdat ik enkele dagen geleden echter nog geen aanslagbiljet ontvangen had, was ik een beetje ongerust en heb een mailtje gestuurd naar de betreffende dienst. Hun antwoord was dat ik in de "volgende weken" mijn aanslag zou ontvangen en een behoorlijk bedrag zou terugkrijgen.
Die "volgende weken" kan dus net zo goed 30 juni zijn, de allerlaatste dag waarop de aangifte wettelijk gezien verstuurd moet zijn.

Ik vermoed een beetje dat men dit jaar mijn aanslag zo lang laat liggen om 2x profijt te doen: eerst 2 jaar geleden veel te veel ontvangen hebben en nu de teruggave laten liggen om nog wat meer rente op te strijken.

Kan ik hier iets tegen inbrengen, of, mag dit zomaar? Kan het jaren lang ontvangen in altijd dezelfde periode aanzien worden als een verworven recht, zoals bvb. voor bedienden de 13e maand? Tenslotte heb ik 2 jaar geleden een heel jaar lang te weinig inkomsten gekregen wegens teveel afhouden en moet ik nu (vermoedelijk) nog eens 3 maanden langer wachten op die teruggave.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 apr 2010 16:30

U hebt hier geen "verworven recht".

scorpioen

peter kvm

#3 , 21 apr 2010 17:14

Inderdaad, u kunt hier geen verhaal halen. De aanslag kan gevestigd worden tot 30/06. Is dat dan niet gebeurd kan u de volledige ingehouden bedrijfsvoorheffing terugeisen.

Probeer in het vervolg een Tax-On-Web. Niet alleen geniet u van een langere aangiftetermijn, ook zal u door de band genomen veel eerder uw aanslagbiljet ontvangen.

Reclame

Kristien
Topic Starter

#4 , 21 apr 2010 19:53

Als ik correct ben, zou dit mijn 3e aangifte via Tax-on-web zijn (kan dus ook de 2e zijn), maar een papieren aangifte is al eventjes geleden. Dat zou er dan blijkbaar toch niets mee te maken hebben?

Ik had wel een vermoeden dat het bij "zeer teleurgesteld zuchten" zou blijven, maar ik kan me toch niet ontdoen van het gevoel dat dit niet echt een eerlijke manier van werken is. Als we de rollen omdraaien, zou je nogal poppen zien dansen!

wanton

#5 , 21 apr 2010 22:45

Men is vroeger begonnen met de verwerking , met de Tax-on-web. Maar eens de papieren aangiftes ingescand waren , was er geen verschil meer en was er geen voorrang meer voor de via computer ingediende brieven. Hoe de volgorde van verwerking geschiedt is onduidelijk , zeker niet alfabetisch.
Regelmatig -vandaag weer- kan er niet gewerkt worden bij de fiscus wegens panne aan de computers.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”