na 12 jaar nog aansprakelijk voor niet betaalde huurgelden?

Kim van de Gender
Topic Starter

na 12 jaar nog aansprakelijk voor niet betaalde huurgelden?

#1 , 24 apr 2010 18:27

Beste,

Ik zit met een serieus probleem en weet echt niet wat te verwachten.

In 1998 gingen wij feitelijk samenwonenden met een gezamelijk huurcontract uit elkaar. Via een aangetekend schrijven heb ik de verhuurder op de hoogte gebracht dat mijn ex partner alleen het appartement wou verder huren. Nu 12 jaar later krijg ik van een advocaat een brief waarin mij mij vraagt om binnen de 5 werkdagen 8500 Euro te betalen omdat mijn ex partner die er tot op vandaag nog woont, reeds meer dan 1 jaar geen huur meer betaalt. Er is toen geen addendum ah huurcontract opgemaakt, maar alle 3 partijen waren akkoord met de het voorstel om mij als huurder te schrappen.
Ik belde met de verhuurder maar die wist mij te vertellen dat dit juridisch kan doordat er geen addendum werd opgemaakt.
Kan het dat na 10 jaar stilzwijgend akkoord, ik nu aansprakelijk kan gesteld worden voor de schulden mbt de niet betaalde huurgelden?
mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 24 apr 2010 19:08

Als u beiden het contract hebt getekend, als er in het contract een hoofdelijke aansprakelijkheidsclausule is opgenomen kan dit dit volgens de letter van de wet. Er diende effectief een addendum opgemaakt te zijn waaruit bleek dat alle partijen akkoord waren dat u het pand en het contract verliet.

Of u eventueel voor de vrederechter uw gelijk kan halen durf ik niet te zeggen. Het lijkt me wel aangewezen om stante pede een geding aan te gaan om dit contract te laten verbreken. Ga aub maandag te rade bij een advocaat...

U zal dienen te bewijzen dat er een stilzwijgend akkoord was door bv. te wijzen op het feit dat toen u nog het pand huurde u ieder de helft van de huur betaalde en dat mevrouw sedert jullie splitsing de huur volledig zelf betaald, u reeds 10 jaar een eigen pand bezit en dus geen huurcontract tot hoofdbewoning hoeft, reeds x jaar een ander huurcontract voor hoofdewoning heeft.

De kans zit er in dat u zal dienen te procederen tegen uw ex-partner om de som terug te kunnen vorderen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 apr 2010 19:09

Hier blijkbaar ook geplaatst vandebos waar ik heb een soortgelijk antwoord heb gegeven

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”