onroerende voorheffing

JPV
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

onroerende voorheffing

#1 , 10 mei 2010 10:41

Situatie:
- wij kopen op 29 januari een huis via notaris X (enige woning, klein beschrijf)
- De vorige eigenaars hebben het huis via notaris X gekocht (toen ook enige woning, klein beschrijf)
- de vorige eigenaars kopen ook met hem hun nieuw huis (geen idee of er ook een andere notaris bij betrokken is in de aankoop van hun huis, geen idee of het klein beschrijf/groot beschrijf is)

Wij betalen bij de afrekening 11/12e van de onroerende voorheffing, door de notaris berekend. Dat bedrag was hoger dan ik verwachte, de notaris verklaarde dit doordat hij geen rekening hield met de 25% korting die we konden krijgen voor de roerende voorheffing (door het klein beschrijf en enige woning).

Hij meldde ons dat we dat konden regelen met het kadaster en zo ons geld terugkrijgen (wat me wel vreemd leek, een notaris lijk je me echter te moeten vertrouwen op dat vlak). We hebben dus betaald.

Toen ik recent belde naar het kadaster, zeiden ze dat daar niks van aan was. Ik belde terug naar de notaris en de notariële medewerker vertelde dat we dit moeten regelen met de oude eigenaars.

Is er geen andere mogelijkheid? wij vinden het nogal dwaas dat wij zo'n zaak moeten regelen met de oude eigenaars, die zelf het bedrag van de onroerende voorheffing niet kunnen berekenen en dus me mss niet gaan geloven. is de notaris daarvoor niet verantwoordelijk, gezien hij wist dat het beide over jonge koppels ging én de woning goed kende en wist dat het klein beschrijf was?

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 10 mei 2010 14:14

De onroerende voorheffing is geen zaak van het kadaster.
Als je zo iets kan regelen , is dit via de Vlaamse belastingdienst , Bauwensplaats 13, 9300 Aalst. Tel. 078/153015.
E-post : onroerendevoorheffing@vlaanderen.be.

Deze dienst gaat over de 'belasting'. Het kadaster gaat over het KI , maar daar wijzigt niets aan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2

#3 , 10 mei 2010 19:52

In deze zaak is geen enkele overheid betrokken.
De enige die volgens de wet de O.V. moet betalen voor het jaar 2010 is de eigenaar op 1/1/2010.
De kopers hebben echter (burgerlijk, niet fiscaal) het genot van de zaak vanaf ze "de sleutel" hebben en kunnen dus, als ze dat overeenkomen met de verkopers, een deel van de O.V. betalen aan de verkopers. Dat kan per maand gerekend worden, maar evengoed per dag.
Noch Kadaster, noch Registratie noch Vlaamse Belastingdienst zijn bevoegd om tussenbeide te komen.

In het najaar zal het aanslagbiljet wel toekomen bij de verkopers; dan kunt U zo nodig herberekenen.

Reclame

j.demoor

#4 , 11 mei 2010 10:50

“Art.255.De onroerende voorheffing bedraagt 2,5 % van het (geïndexeerd) kadastraal inkomen...“(Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

“Art.53.Het bij artikel 44 vastgestelde recht wordt tot 5 ten honderd verminderd in geval van verkoop van de eigendom:...2° van woningen waarvan het gebouwd of ongebouwd kadastraal inkomen een bij *koninklijk besluit vast te stellen maximum niet overschrijdt...“(Wetboek Registratierechten 30 november 1939).

* “Artikel 4 Wanneer de verkrijging tot voorwerp heeft hetzij een gebouwd onroerend goed, hetzij tegelijk een gebouwd onroerend goed en gronden, wordt het maximum kadastraal inkomen, dat bedoeld is in voormeld artikel 53, op 745 EUR vastgesteld...”(11.01.1940 - KB betreffende de uitvoering van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten).

‘...doordat hij geen rekening hield met de 25% korting die we konden krijgen voor de roerende voorheffing (door het klein beschrijf en enige woning)...’ lijkt mij correct.

Het klein beschrijf,zijnde een registratierecht,heeft geen invloed op het kadastraal inkomen en dus evenmin op de onroerende voorheffing.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#5 , 11 mei 2010 20:18

‘...doordat hij geen rekening hield met de 25% korting die we konden krijgen voor de onroerende voorheffing (door het klein beschrijf en enige woning)...’ lijkt mij correct.

Het klein beschrijf,zijnde een registratierecht,heeft geen invloed op het kadastraal inkomen en dus evenmin op de onroerende voorheffing.
Maar het KI heeft wel invloed op de registratierechten én op de onroerende voorheffing.
Indien het KI van een woning minder dan 745 € bedraagt ,

- heeft de koper eventueel recht op klein beschrijf , di. registratierechten aan 5 % ipv. 10 %

- heeft de eigenaar recht op een vermindering van 25 % op de onroerende voorheffing.

Herhaal : indien er iemand iets kan regelen = de dienst in Aalst. Maar , zoals wolf zegt , zij kennen voor een bepaald jaar alleen de eigenaar per 1 januari van dat jaar.
Toet-anch-Amon

j.demoor

#6 , 12 mei 2010 15:12

De Vlaamse Belastingdienst stuurt het aanslagbiljet aan degene die op 01 januari eigenaar is en acht deze ook enig schuldenaar ervan. Bij mijn weten is die Belastingdienst niet bereid die aanslag te splitsen. De grootste mislukking is echter het niet geprobeerd te hebben.

Daarom bevatten de meeste koopakten volgend beding : ‘De onroerende voorheffing en alle ander belastingen en taksen in verband met het verkochte onroerend goed,zullen door de koper gedragen worden te rekenen vanaf het verlijden van de notariële akte’

Stel dat de notariële akte verleden werd op 13 april 2010 (= dag 102) en het aanslagbiljet 2010 nog niet ontvangen werd. Als men voornoemd beding op dat moment wil toepassen dan moet men zelf(of de notaris namens de partijen) die onroerende voorheffing berekenen. Ik doe een vlugge poging met een voorbeeld.

Stel dat het niet geïndexeerd K.I. 700 euro is.

“Art.518.Voor de toepassing van de artikelen...255...wordt onder kadastraal inkomen verstaan het kadastraal inkomen aangepast aan het indexcijfer...De aanpassing gebeurt met behulp van de coëfficiënt die verkregen wordt door het gemiddelde van de indexcijfers van het jaar dat het jaar van de inkomsten voorafgaat te delen door het gemiddelde van de indexcijfers van de jaren 1988 en 1989...”(WIB=Wetboek Inkomstenbelasting 10 april 1992).

Voor 2009 wordt de coëfficiënt dan 111,32/[(70,90+73,10)/2] = 1,5461
Voor 2010 wordt de coëfficiënt dan 111,26/[(70,90+73,10)/2] = 1,5453
Die coëfficiënten vindt u in Belgische wetgeving onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ en zoeken op ’automatische indexering’ .
De indexcijfers vindt u op:
http://economie.fgov.be/nl/statistieken ... /index.jsp

K.I. 700 geïndexeerd in 2010 = 700 x 1,5453 = 1081,71
Percentage Vlaams Gewest 2010 = 1081,71 x 2,5 % = 27,04
Stel de provinciale opcentiemen = 332 en de gemeentelijke = 1560,dan is de onroerende voorheffing = 27,04 + 27,04 x 3,32 + 27,07 x 15,60 = 539,10 waarvan 539,10 x (365-102)/365 = 388,45 ten laste van de koper.

“Art.257.§1.Aan de belanghebbende wordt verleend: 1°.een vermindering van één vierde van de onroerende voorheffing voor de woning...wanneer het kadastraal inkomen...niet meer bedraagt dan 745 euro...”(WIB).

Past men die vermindering daarop toe dan wordt dit : 539,10 x 3/4 = 404,33 waarvan 404,33 x (365-102)/365 = 291,34 ten laste van de koper.

De koper zou dan van de verkoper kunnen terugvorderen 388,45 - 291,34 = 97,11 al dan niet met de hulp van de notaris die geen rekening hield met art.257,§1,1° WIB en desnoods via de rechter.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#7 , 12 mei 2010 18:31

JPV ,

hier kan je uw onroerende voorheffing zelf berekenen , volgens uw familiale toestand , gemeente en KI.

Toch even vermelden dat reeds lang beslist is dat voor 2010 alle fiscale coëfficiënten en barema's hetzelfde blijven als in 2009. Belastingstarieven , vrijstelling , bedrag pensioensparen en woonbonus , indexatie KI , alles blijft hetzelfde.
Toet-anch-Amon

JPV
Topic Starter

#8 , 12 mei 2010 22:19

JPV ,

hier kan je uw onroerende voorheffing zelf berekenen , volgens uw familiale toestand , gemeente en KI.

Toch even vermelden dat reeds lang beslist is dat voor 2010 alle fiscale coëfficiënten en barema's hetzelfde blijven als in 2009. Belastingstarieven , vrijstelling , bedrag pensioensparen en woonbonus , indexatie KI , alles blijft hetzelfde.
bedankt allen, maar ik heb het reeds berekend :).

het gaat me enkel over die 25% korting waar de vorige eigenaar recht op heeft (en die ook gebruikt), maar ik toch de 100% betaald heb aan de notaris (op de maand januari na)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”