inkijken verklaring tegenpartij na ongeval

martinzo
Topic Starter

inkijken verklaring tegenpartij na ongeval

#1 , 27 mei 2010 19:31

kleine situatieschets: ongeluk gebeurde ongeveer een jaar geleden. Ik sta voor rood licht, auto rijdt achteraan in mijn auto.

ongeveer een half jaar geleden ga ik bij de politie langs en vraag hen of ik de verklaring van de tegenpartij mag inkijken. Dus weten hoe snel hij reed, of hij dronken was, of hij onder invloed was van drugs, wat zijn verklaring precies was waarom hij op mij inreed ...

de politie zegt: neen mag niet, wet franchimont

vraag 1: wat houdt de wet franchimont op dat vlak precies in dat ik de verklaring niet mag inkijken?
vraag 2: bestaat er een mogelijkheid voor mij om die verklaring alsnog te kunnen inkijken, want ik vind toch dat ik het recht heb om te weten waarom iemand mij bijna doodrijdt!!

allesinds bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 mei 2010 22:20

Ze willen zeggen dat je je eerst burgerlijke partij moet stellen vooraleer je inzage krijgt in het strafdossier.
Je kan ook je laten registreren als benadeelde persoon waardoor je op de hoogte wordt gehouden van je dossier. Wanneer het dan voor de politierechtbank komt, zal het parket je op de hoogte brengen en kan je je burgerlijke partij stellen tijdens de zitting. Daarna krijg je dus ook inzage in je dossier en kan je schadevergoeding eisen.
Bij verkeersongevallen zal normaal de verzekeringsmaatschappij dit regelen. Is dat bij u zo niet?

martinzo
Topic Starter

#3 , 28 mei 2010 15:10

jawel, alles is al geregeld via de verzekering, schadevergoeding al ontvangen,

wie kan ik dan nu nog aanspreken om de verklaring van de tegenpartij in te kijken?

mvg

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 mei 2010 16:07

Zeker niet de politie want die hebben niet de bevoegdheid om een dossier te laten inkijken.
Trouwens die hebben dikwijls niet het volledige dossier.
Elk PV wordt naar parket gestuurd en daar wordt beslist of er al dan niet vervolging komt.
Indien het parket het toestaat kan u ter griffie inzake krijgen van uw dossier en dus ook van de verklaring van de tegenpartij.
Als u via de verzekering een advocaat kan krijgen laat deze dan het ndoige doen en dan kan u daar het dossier lezen.

Terug naar “Verkeersongevallen”