Wonen in België, werken in Duitsland

conefa
Topic Starter

Wonen in België, werken in Duitsland

#1 , 04 jun 2010 08:15

Hallo,
Ik ga binnenkort werken als bediende voor een bedrijf in Duitsland met contract dat is opgemaakt volgens de Duitse wetgeving. Ik ben echter Belg, in België gedomicilieerd en zal gewoon enkele dagen per week op een studio in Duitsland verblijven voor mijn werk. De vragen die ik heb zijn de volgende:

- Als ik ziek word of bijvoorbeeld naar de tandarts moet, moet ik dan naar een Duitse dokter/ziekenhuis/tandarts, etc. of mag ik dit gewoon in België blijven doen? Als ik bijvoorbeeld in het weekend ziek word kan ik moeilijk even naar Duitsland naar een dokter rijden?

- Ik heb een appartement dat ik aftrek van de belastingen, ik ga ervan uit dat ik dit niet meer kan aangezien ik geen belastingen meer in België betaal (tenzij gemeentebelasting)?

- Zijn er nog andere sociale- en fiscale gevolgen van deze situatie? Dingen waarmee ik rekening moet houden?

Dank u

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 04 jun 2010 08:28

Hallo,
Ik ga binnenkort werken als bediende voor een bedrijf in Duitsland met contract dat is opgemaakt volgens de Duitse wetgeving. Ik ben echter Belg, in België gedomicilieerd en zal gewoon enkele dagen per week op een studio in Duitsland verblijven voor mijn werk. De vragen die ik heb zijn de volgende:

- Als ik ziek word of bijvoorbeeld naar de tandarts moet, moet ik dan naar een Duitse dokter/ziekenhuis/tandarts, etc. of mag ik dit gewoon in België blijven doen? Als ik bijvoorbeeld in het weekend ziek word kan ik moeilijk even naar Duitsland naar een dokter rijden?
je hebt recht op verzorging in Duitsland én België, telkens volgens het nationale systeem daar. Wel moet je een E106 in Duitsland halen.
- Ik heb een appartement dat ik aftrek van de belastingen, ik ga ervan uit dat ik dit niet meer kan aangezien ik geen belastingen meer in België betaal (tenzij gemeentebelasting)?
je valt onder het duitse systeem, dus kan je geen belgische aftrekken eisen.

roharro

#3 , 04 jun 2010 18:46

Hallo,

je hebt recht op verzorging in Duitsland én België, telkens volgens het nationale systeem daar. Wel moet je een E106 in Duitsland halen.
je valt onder het duitse systeem, dus kan je geen belgische aftrekken eisen.
Opgelet! U moet nog wel een belastingsaangifte indienen in België waarin u de buitenlandse inkomsten vermeldt. Voor de beroepsinkomsten die u geniet in D en die daar reeds werden belast vraagt u in Vak IV,N vrijstelling aan.
Behalve als u ook nog inkomsten in België heeft zal u geen enkele aftrek kunnen doen aangezien uw D inkomsten hier worden vrijgesteld.

tip: als u aftrekposten hebt die in aanmerking komen om belastingvermindering te bekomen en u heeft belegd in effecten (waarop 15 of 25 percent onroerende voorheffing wordt afgehouden) geef dan evenveel inkomsten daarvan aan dan wat u kunt aftrekken. Vermits de netto-belastbare inkomsten op die wijze terug tot nul worden herleid krijgt u het afgehouden bedrag aan onroerende voorheffing op uw beleggingen terugbetaald.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Archief”