herfinanciering lening huis

JuJu
Topic Starter

herfinanciering lening huis

#1 , 10 jun 2010 13:19

Huis gekocht in 2003 met feitelijk samenwonende vriend, elk 50/50 en 2 hypothecaire leningen, elk één op onze naam.
In 2009 uit elkaar gegaan waarbij ik mijn vriend uitkocht. Hiervoor ging ik een nieuwe lening aan (augustus 2009) die toestond de twee andere terug te betalen en een som te geven aan mijn vriend. Huis is dus nu 100% van mij met een lening enkel op mijn naam.
Hoe zit het fiscaal met de lening? Welke lening geef ik dit jaar aan aan de belastingen? Valt de lening van 2009 fiscaal onder de woon bonus lening of nog onder het fiscaal regime van leningen voor 2005 aangezien aangegaan is als een soort herfinanciering van een lening voor 2005?
Heeft de nieuwe lening van 2009 nog wel dezelfde fiscale voordelen als de oorspronkelijke lening?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 10 jun 2010 17:24

Dit betreft dus idd een herfinancieringslening. U blijft voor de fiscus onder het oude systeem vallen , volgens de gegevens van 2003. Aangifte KI , invullen van de betaalde intresten en de aflossingen ( max. dit jaar 2080 €) in code 1355.
Het resultaat zal ongeveer in dezelfde orde van grootte zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”