Ik ga het kort proberen schetsen : dochter is bijna 19 en nog bij ons gedomicilieerd. Eigenlijk verblijft ze voor 99% bij haar vriend en zijn ouders, dus het is voor ons heel moeilijk geworden om er zicht op te houden wat er zich allemaal afspeelt. Leerkontrakt is gestopt, ze doet nu af en toe interims. Op haar 18e is haar spaarboek vrijgekomen van meer dan 17000 euro. Ondertussen schiet er maar een 3000 euro meer over. Als we er haar over aanspreken, zou ze nog heel veel geld tegoed hebben van haar vriend (auto, tv,...). dus allerlei zaken die ze hem voorschiet. Hij werkt echter al meer dan een half jaar voltijds en woont nog thuis. Ik zie dus niet in waarom hij zich deze zaken niet zelf kan kopen. Zelf heeft ze ook nog al een gat in haar hand. Ze moet niets afgeven thuis. Ze heeft steeds het geld van haar leerkontrakt mogen houden. Ondertussen begint bij ons de schrik er serieus in te zitten dat ze zich binnenkort serieus in de schulden gaat werken, gezien het tempo waarop het spaargeld er vandoor gaat. Kunnen wij dit ergens tegenhouden ? En in hoeverre kunnen wij daarna mee opdraaien voor haar gemaakte schulden ?
Ondertussen hebben wij vandaag ook een gesprek gehad met de ouders van haar vriend en bleek dat ze de situatie nogal gemanipuleerd had : zij waren er eigenlijk ook niet happig op dat ze daar konstant verbleef, maar ze had hen wijsgemaakt dat wij haar buitengegooid hadden. Hier is ze wel nog welkom, maar dan wil ik wel terug kontrole over de situatie krijgen, en haar probleem is dat wij niet akkoord zijn dat haar vriend hier ook konstant verblijft, want ze willen niet alleen slapen. Ze wil ook geen enkele regel accepteren.
We weten eigenlijk niet goed wat onze rechten en plichten tegenover haar zijn. We houden enorm van haar, maar willen natuurlijk niet meegezogen worden in problemen waar ze zelf de schuld van is, en die wij wel willen stoppen maar niet kunnen omdat zij niet mee wil werken. We hebben uiteindelijk ook nog onze verantwoordelijkheid tegenover onze andere dochter die hier anders mee dreigt de dupe van te worden.