Beroepskosten: bewijzen/schatting/forfait

MadMax
Topic Starter

Beroepskosten: bewijzen/schatting/forfait

#1 , 04 jul 2010 14:51

Ik wens geen gebruik te maken van het forfait in het kader van de beroepskosten, doch gebruik te maken van de werkelijke kosten. Nu stel ik me de vraag of de fiscus/controleur bepaalde kosten aanvaardt, zonder dat hiervoor effectieve bewijzen voor op tafel dienen te worden gelegd bij een eventuele controle?

Ik denk bijvoorbeeld aan parkingkosten, middaglunch, carwash, vervoerkosten (bus), kleinere kosten zoals kopieerkosten, ... Allemaal zaken waar het per definitie niet evident is om steeds een ticketje bij te houden, of waar men simpelweg vaak geen ticket voor krijgt.

Dit uiteraard in de veronderstelling dat deze enigszins gematigd worden ingevoerd (geen duizenden euro's).

Alvast enorm bedankt voor jullie antwoord. Mvg.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 04 jul 2010 18:58

Deze kosten kan U slechts inbrengen indien U uw wagen gebruikt voor vervoer tijdens uw werk , dus niet voor woon - werkverkeer.
U bepaalt eerst de totale kost voor de auto : afschrijving , verzekeringen , taks , herstellingen en onderhoud, carwash. Die waarde wordt beperkt tot de verhouding aantal km voor werk to. totaal aantal km.
Andere kosten kunnen zijn : abonnementen , telefoon , internet ,... steeds verhoduing werk/totaliteit. Een realistische schatating wordt meestal aanvaard.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

MadMax
Topic Starter

#3 , 04 jul 2010 19:41

Het is inderdaad de bedoeling dit voor zaken tijdens het werk te gebruiken.

Maar het is dus correct dat ik gebruik kan maken van zulke zelf geraamde forfaits, zonder dat ik hiervoor enig bewijsmiddel op papier van heb: parking, middaglunch, carwash, bus & metro, kopies, ... Voorwaarde is dat deze schatting realistisch is en verantwoord kan worden middels een plausibele uitleg.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”