vonnis opzoeken

Madeleine
Topic Starter

vonnis opzoeken

#1 , 09 okt 2006 11:53

Ik ben aan het twijfelen om een procedure te beginnen voor aanpassing onderhoudsgeld, maar zit met een clausule in EOT (akte van 1994), dat dit enkel kan bij "nieuwe en onvoorzienbare omstandigheden". Volgens wat ik hier op dit forum al gelezen heb, hangt het eigenlijk van de rechter af of hij bijvoorbeeld hogere studies als nieuwe omstandigheid aanvaardt of niet.
Kan iemand mij voorbeelden geven van rechtszaken waarbij een uitspraak in het voordeel van de aanvrager werd gedaan ? Of kan je als leek ook zelf op zoek naar precedenten en indien ja, waar kan ik die opzoeken ?

Ik heb reeds een voorbeeld gekregen in een vorig topic "aanpassing onderhoudsgeld" (vanwege scorpioen), van een rechtbank in Leuven. Maar met meer dergelijke zaken die ik kan aanhalen, maak ik misschien meer kans.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 09 okt 2006 12:50

Beste Madeleine

tracht eens wat te grasduinen in de rechtspraak.
Mogelijk geraak je er niet veel wijzer uit, maar dan ben je toch al iets meer voorbereid alvorens je naar een bemiddelaar stapt.

http://www.f4j.be/informatie/hoe_zelf_e ... oeken.html

Hou ons op de hoogte van je vorderingen wil je?

RR
Laatst gewijzigd door roderidder op 09 okt 2006 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Madeleine
Topic Starter

#3 , 09 okt 2006 13:05

roderidder,

Bedankt voor de tip !
'k heb deze week een gesprek met mijn advocaat en 'k wil ook zelf zoveel mogelijk verzamelen als argumentatie, kwestie van goed voorbereid aan zo'n procedure te beginnen.
Van bemiddeling wil mijn ex helaas niet weten, die poging heb ik al achter de rug met een ferm "neen" als antwoord. :-)
Er rest mij bijna geen andere optie dan toch maar mijn kans te wagen het via een procedure bij de Vrederechter te proberen. Indien mijn advocaat een kans zi?t welteverstaan. Hij zal waarschijnlijk wel weten hoe de Vrederechter van ons kanton tegenover dergelijke zaken staat. Indien het iemand is die open staat voor mijn argumenten, ok. Indien hij gekend is als iemand die rigoureus dergelijke zaken afwijst, dan weet ik ook waar ik sta h?.
Ik ga mijn licht alvast eens opsteken op die site die je me opgegeven hebt.

thanks !

Reclame

roderidder

#4 , 09 okt 2006 13:24

Beste,

Je weet dat je advocaat tijdens de procedure nog kan voorstellen om gaan te bemiddelen h?. Die clausule zou ik zeker laten opnemen, je weet nooit of de andere ouder tijdens het geding van gedacht veranderd.

Altijd goedkoper dan procederen, en altijd beter resultaat (meer rust & vrede tussen de ouders, wat in het belang van de kinderen is ! )

RR

Madeleine
Topic Starter

#5 , 09 okt 2006 14:06

roderidder,

Ik heb in augustus eerst een brief naar mijn ex geschreven met een vraag om de alimentatie aan te passen, omdat mijn oudste zoon aan hogere studies begint. Hij reageerde niet en toen heb ik via het Vredegerecht een "verzoeningsaanvraag" gedaan. We werden op de rechtbank uitgenodigd, maar mijn ex is niet komen opdagen.
Ik heb nu pas een advocaat geconsulteerd. Het was een eerste verkennend gesprek, dus er is nog niets concreets afgesproken.
Mijn advocaat is in eerste instantie van plan om mijn ex een brief te schrijven met de vraag om het onderhoudsgeld aan te passen, dus nog niet onmiddellijk een procedure. Want daar zie ik eerlijk gezegd wel tegenop.
Ik heb al eens gekeken op juridat en gezocht op art. BW203, 203bis en 303. Ik denk wel dat daar interessante zaken tussenzitten.
Ondertussen heb ik de brochure van de Gezinsbond "mijn kind, duur kind" ontvangen, daar staan ook concrete cijfers in die ik als argument kan aanhalen. In zoverre die cijfers door de rechtbanken au serieux worden genomen dan wel. Maar ik heb toch gehoord dat de methode Renard veel wordt toegepast, dat is ook al een pluspunt.
Ik hou je op de hoogte van de vorderingen.

roderidder

#6 , 09 okt 2006 17:20

zorg wel voor contact tussen de kidts en hun pa, alvorens naar de rechter te stappen.

Lex

#7 , 09 okt 2006 20:25

Art.1288.Zij zijn ertoe gehouden hun overeenkomst omtrent de volgende punten bij geschrift vast te leggen:3?...de bijdrage van elk van beide echtgenoten in het levensonderhoud,de opvoeding en de passende opleiding van voornoemde kinderen...Wanneer nieuwe omstandigheden buiten de wil van de partijen hun toestand of die van hun kinderen ingrijpend wijzigen,kunnen de beschikkingen bedoelde in het 2? en het 3? van het voorgaande lid worden herzien door de bevoegde rechter.(Gerechtelijk Wetboek).

Bij echtscheiding door onderlinge toestemming verbindt de tussen de echtgenoten gesloten voorafgaande overeenkomst over hun respectieve bijdrage in het onderhoud en de opvoeding van de kinderen de ouders jegens elkaar en kan niet worden gewijzigd, tenzij vaststaat dat ??n van de ouders, gelet op zijn vermogen en die bijdrage, in de onmogelijkheid verkeert om te zorgen voor het nodige levensonderhoud en de vereiste opvoeding van het kind dat hij onder zijn bewaring heeft; het vonnis dat dit niet vaststelt schendt artikel 1134 BW(Cass. 21 maart 1997)

Lex

#8 , 09 okt 2006 21:22

Van bemiddeling wil mijn ex helaas niet weten, die poging heb ik al achter de rug met een ferm "neen" als antwoord. :-)
181...De echtscheiding door onderlinge toestemming is daarenboven een globaal akkoord,waarbij de omvang van de onderhoudsbijdrage bepaald wordt door verschillende factoren.((Vred. Wervik 28 april 1998,T. Vred 2000,222;Vred. Westerlo 24 september 1998,A.J.T. 1998-99,717);Senaeve P.,Onderhoudsgelden,Leuven ACCO 2001, 126))

Madeleine
Topic Starter

#9 , 10 okt 2006 21:53

Lex,

Ik heb een uitspraak gevonden in een zaak over herziening onderhoudsgeld :

Een echtscheiding door onderlinge toestemming kan niet tot gevolg hebben dat het kind beroofd wordt van de rechten die hem door art. 203 van het Burgerlijk Wetboek worden toegekend. Deze rechten hebben in zijn belang voorrang op de overeenkomst die zijn ouders ter gelegenheid van hun echtscheiding hebben gesloten. Bijgevolg moet de gevraagde verhoging van de onderhoudsbijdrage worden toegekend wanneer ze ertoe strekt het kind het onderhoud toe te kennen waarop hij recht heeft, rekening houdend met zijn leeftijd en de levenswijze van de ouders
(rechtbank eerste aanleg Nijvel - nr RB01682_1 / rolnr 84/1293)

nog eentje :

Hoewel de voorafgaande overeenkomst van de echtgenoten, die uit de echt scheiden door onderlinge toestemming, als de echtscheiding eenmaal is uitgesproken, door een van de partijen niet meer kan worden betwist en de partijen definitief jegens elkaar verbindt, dan die overeenkomst nochtans geen invloed hebben op hun verplichtingen jegens hun kinderen ; de bepalingen van de overeenkomst betreffende de bijdrage van de ouders in het onderhoud van hun kinderen kunnen derhalve door de rechter enkel worden gewijzigd als bewezen wordt dat degene van de ouders aan wie de kinderen zijn toevertrouwd, gelet op zijn bijdrage en zijn inkomen, in de onmogelijkheid verkeert aan aan zijn kinderen het nodige levensonderhoud en de vereiste opvoeding te geven
(hof van cassatie - nr RC79BE8_5)

Heb ondertussen vernomen dat mijn zoon in aanmerking komt voor een studietoelage. Dus mijn inkomen + alimentatie voldoet niet om de studies te kunnen betalen. Dat op zich is eigenlijk al een bewijs dat ik met eigen financi?le middelen mijn kinderen niet de vereiste opvoeding / opleiding kan geven.
Ik heb ergens ook in ??n van de zaken die ik gelezen heb, gezien dat kinderen van gescheiden ouders niet mogen gediscrimeerd worden ten opzichte van kinderen met samenwonende ouders. Hun levensstandaard moet behouden blijven als zouden ze bij de beide ouders wonen. Want in dat laatste geval zouden wij perfect in staat zijn om die studies te betalen. Ons gezamenlijk gezinsinkomen zou v??l te hoog zijn voor een studietoelage.
Eigenlijk zou het logischer zijn om die onderhoudsbijdrage te herzien en de methode Renard toe te passen en blijkbaar zijn er toch rechters te vinden die op basis daarvan een herziening toestaan.

Ik ga wel nog verder zoeken op die site juridat hoor. Is dit de enige site waar ik dergelijke vonnissen kan opzoeken ? Of zijn er nog meer ?

Thanks voor de info !

roderidder

#10 , 10 okt 2006 22:38

zoek eens op "judit"

Of er nu nog mogelijkheden zijn om het eens 14 dagen uit te proberen (jaar of 2 geleden) is me niet bekend, maar dat komen we hier wel te weten ... niet?

succes

RR

Madeleine
Topic Starter

#11 , 10 okt 2006 22:59

Roderidder,

't is nu jura.be.
Ik zie niets over '14 dagen uitproberen', dus 't zal niet lukken om op die site te gaan rondneuzen, helaas. :-) Ziet er w?l interessant uit !

Maar indi?n het tot een procedure zou komen, dan zal mijn advocaat dat opzoekwerk wel doen.

Mijn meerderjarige zoon heeft mij gezegd dat hij eigenlijk ook het recht zou moeten hebben om zijn zeg te doen. Is daar mogelijkheid toe denk je ? Of moet hij dat op een bepaalde manier aanvragen om ook gehoord te worden ?

Lex

#12 , 10 okt 2006 23:00

Ik heb een uitspraak gevonden in een zaak over herziening onderhoudsgeld :
??n zwaluw maakt de lente niet!
Is dit de enige site waar ik dergelijke vonnissen kan opzoeken ? Of zijn er nog meer ?

Thanks voor de info !
Ga eens kijken op www.rechtgenoot.be
Laatst gewijzigd door Lex op 10 okt 2006 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Lex

#13 , 10 okt 2006 23:07

Ik zie niets over '14 dagen uitproberen'
http://www.jura.be/modules/misc/help.jsp

'U bent abonnee of GASTGEBRUIKER en u heeft zich reeds geregistreerd op jura.be, dan kan u onmiddellijk aan de slag.'

roderidder

#14 , 10 okt 2006 23:16

beste Madeleine,

Wat gaat zoonlief uitleggen?

"Ik moet ons pa niet meer mevr. de rechter, alleen zijn portomonee intresseerd me nog..."

RR

Lex

#15 , 10 okt 2006 23:27

Eigenlijk zou het logischer zijn om die onderhoudsbijdrage te herzien en de methode Renard toe te passen en blijkbaar zijn er toch rechters te vinden die op basis daarvan een herziening toestaan.
De Renard-methode moet worden AFGEWEZEN,aangezien zij op algemene statistische gegevens steunt,terwijl in casu een echtgenoot,een concrete en omstandige afrekening heeft opgesteld van de kosten die de kinderen met zich meebrengen(Brussel 12 juni 1997,J.L.M.B. 1998,365)

Terug naar “Echtscheiding”