Hallo,
Ik ben ontwettelijk samenwonend met mijn partner.
We hebben echter heel wat aankopen samen gedaan.
Het huurcontract staat op naam van ons beiden. De aankoop van de meubelen ook.
enzovoort enzovoort.
Wat ik echter niet wist toen ik met haar ging samenwonen was dat ze eigenlijk niks van spaargeld had. Dus ik heb eigenlijk alle aankopen 90% alleen betaald. Ik ben mij er intussen echter van bewust dat dat niet echt verstandig was. Als ik het goed begrijp is het telkens de naam op de factuur die telt. Staat de factuur op haar naam, dan is zij de eigenaar ook al heb ik alles betaald. Correct?
Ik wil problemen in de toekomst vermijden. Kan ik op een wettelijke manier laten bepalen dat ik toch wel degelijk de eigenaar van die meubelen ben, ook al staat het nu nog op haar naam?
Wat moet ik daarvoor doen?
Waar ik me ook zorgen over maak: ik heb een TV gekocht in een mediazaak, zonder een factuur op naam. Ik kan wel via mijn rekeninguitreksels aantonen dat ik ze betaald heb, maar de factuur staat niet op naam. Ook doordat we NIET wettelijk samenwonend zijn vraag ik me af hoe het dan in elkaar zit. Ik vind het redelijk ingewikkeld. Mag ik er vanuit gaan dat ik de eigenaar ben van die TV?
Ik zou me een stuk beter voelen als ik dit allemaal op papier kan laten zetten. Maar welk soort document moet ik daarvoor opstellen?
De huur betalen we afwisselend, ik soms al eens meer dan haar, idem voor de facturen van elektrabel en dergelijke. Deze staan telkens op naam van ons beiden. Wat als zij vertrekt? Wat als ik vertrek? Wat als we allebei vertrekken? Wie moet er dan blijven betalen? Sommige van deze contracten staan op 2 jaar. Moeten we dan na het verlaten van het huis toch 2 jaar blijven verder betalen?
Bedankt voor alle mogelijke info.