Hallo,
Ik heb een probleem.
Ik wou van mijn huidig appartement verhuizen en had een ander appartement gevonden in de plaats.
De huurders van dat nieuw appartement (collega's van mijn partner) hadden ons het appartement getoont, maar wisten nog niet wanneer ze gingen vertrekken. Zij gingen namelijk een appartement overnemen in hetzelfde gebouw maar wisten niet wanneer die leeg kwam te staan. Eerst hadden ze ons als datum eind mei doorgegeven. Zonder zeker te zijn hebben we geen opzeg gedaan op ons huidig appartement. Wat goed is, want de huurders van nieuw appartement gingen verhuizen eind juni. Op dit moment, vermitst het zeker was, had ik contact opgenomen met onze huisbaas en hadden ook nieuwe huurders voorgesteld (eind mei). Op dat moment was onze huisbaas akkoord om ons op 1 juli te laten vertrekken (geen schriftelijk overeenkomst, spijtig genoeg). Wij hadden dus contact opgenomen met nieuwe huisbaas om te spreken. Alles was dus in orde tot onze huisbaas begin juni meedeelde dat hij het appartement niet meer wou verhuren en dat hij 3 maand huur eiste wegens dat we geen opzeg hadden gedaan. Wij besloten dus om daar te blijven vermits we geen 2 huishuren kunnen betalen.
Ik had ondertussen al mails gestuurd naar nieuwe huisbaas om mee te delen dat ik het appartement ging overnemen (GEEN ENKEL CONTRACT WERD GETEKEND enkel mails werden verstuurd). Natuurlijk hebben wij hem daarna moeten meedelen dat het niet doorging door huidige huisbaas.
Nu heeft die nieuwe huisbaas ons een advokaat gestuurd. Hij wil dat we 3 maand huishuur betalen wegens verbreking huurovereenkomst. Kan hij dat vragen? Kunnen die mails als bewijs worden gebruikt? Iedereen kan namelijk een mailaccount aanmaken in mijn naam en mails versturen toch? Wat is het nut van een contract te tekenen als het via mail ook kan?
HELP!!! Ik ben hopeloos... die huisbazen hebben echt geprofiteerd van ons naiviteit, we zijn namelijk een jong koppel en is ook ons eerste verhuis. We mogen tegenwoordig niemand meer vertrouwwen...
Alvast bedankt voor jullie antwoord.
Mvg,