#4 , 07 aug 2010 19:43
Beste mevrouw ,
Eerst wordt de nalatenschap van de overledene vastgesteld. Gezien de omstandigheden had uw man de helft : de helft van het huis , waarde 125.000 €; ook de helft van de roerende goederen = 250.000 €. Hiervan verdelen de kinderen gelijkmatig de blote eigendom , terwijl Uzelf het vruchtgebruik bekomt. Dat wil zeggen dat het dagelijkse genot en de opbrengst voor U is , maar dat U die goederen niet bezit. U kan de woning bewonen of de huur innen. U betaalt de gewone kosten zoals brandverzekering , onroerende voorheffing , kleine herstellingen , onderhoud. U heeft ook de beschikking over de inboedel en de huisraad. Van de gelden moet U de intrest ontvangen. Dit duurt levenslang en , zeker van het huis , kan niemand U dat afpakken.
Voor de berekening van de successierechten wordt de waarde van het vruchtgebruik bepaald op 16 % , volgens uw leeftijd. De rest of 84 % , daarop moeten de kinderen de successierechten verdelen. Begrafeniskosten worden in mindering gebracht bij de roerende goederen.
Echtgenote ( maar U bezit het niet)
Onroerend : 16 % van 125.000 € = 20.000 €. Dit is evenwel vrijgesteld , want de gezinswoning.
Roerend : 16 % van 250.000 € = 40.000 €. Tarief 3 % = 1200 €.
Elk kind
Onroerend = 1/5 van 84 % van 125.000 € = 21000 €. Aan 3 % = 630 €
Roerend = 1/5 van 84 % van 250.000 € = 42000 €. Aan 3 % = 1260 €.
Elk kind : dus 1890 €.
Totaal : 1200 + ( 5 x 1890 =) 9450 = 10.650 €
Hoe gaat het dan verder?
De nieuwe eigendomsverhouding van de woning ( moeder 1/2 VE + 1/2 VG ; elk kind 1/10 BE) wordt geakteerd bij het kantoor van Registratie. U moet daar zelf niets extra voor doen.
Voor de roerende goederen , en dan zeker de gelden , moet u één en ander zelf organiseren. Ik raad U ten zeerste aan deze wettelijke regeling te volgen. Na de betaling van de begrafeniskosten en de successierechten van en met de helft van vader , wordt het bedrag verdeeld over de 5 kinderen. Stel er is nog zo'n 230.000 € van vader , dan wordt voor elk kind een bedrag van 46.000 € op hun naam - want het is van hen- bij de bank geblokkeerd , evenwel met betaling van de intresten aan Uzelf. Bij sommige banken wordt dit de blote eigendom-rekening genoemd. Dit duurt zolang U leeft. Bij uw overlijden bekomen de kinderen kosteloos de volle eigendom en pas dan kunnen zij beschikken over dat geld.
Ik denk dat U een notaris hebt ingeschakeld , vraag dan zijn hulp hierbij.
Wat ik hier uitleg , is de wettelijke regeling. Daar hebben uw kinderen - maaar ook U - recht op.
Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon