Berekenen successierechten

kook
Topic Starter

Berekenen successierechten

#1 , 06 aug 2010 21:35

Hoeveel successierechten zal ik moeten betalen? Mijn man overlijdt. Huis ik samen met hem (tot zijn overlijden) in woon; 250000€ en roerende bedragen 500000€ tevens heb ik vijf kinderen. Wij zijn met gemeenschap van goederen gehuwd en er is geen testament.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 07 aug 2010 13:25

Beste mevrouw ,

om u een berekening te geven heb ik vooral uw leeftijd nodig.

Zijn er ook minderjarige kinderen bij en hoe oud zijn die?

Graag bericht!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

kook
Topic Starter

#3 , 07 aug 2010 14:46

Beste mevrouw ,

om u een berekening te geven heb ik vooral uw leeftijd nodig.

Zijn er ook minderjarige kinderen bij en hoe oud zijn die?

Graag bericht!

Er zijn geen minderjarige kinderen. En ik ben 78 jaar.

Reclame

wanton

#4 , 07 aug 2010 19:43

Beste mevrouw ,

Eerst wordt de nalatenschap van de overledene vastgesteld. Gezien de omstandigheden had uw man de helft : de helft van het huis , waarde 125.000 €; ook de helft van de roerende goederen = 250.000 €. Hiervan verdelen de kinderen gelijkmatig de blote eigendom , terwijl Uzelf het vruchtgebruik bekomt. Dat wil zeggen dat het dagelijkse genot en de opbrengst voor U is , maar dat U die goederen niet bezit. U kan de woning bewonen of de huur innen. U betaalt de gewone kosten zoals brandverzekering , onroerende voorheffing , kleine herstellingen , onderhoud. U heeft ook de beschikking over de inboedel en de huisraad. Van de gelden moet U de intrest ontvangen. Dit duurt levenslang en , zeker van het huis , kan niemand U dat afpakken.
Voor de berekening van de successierechten wordt de waarde van het vruchtgebruik bepaald op 16 % , volgens uw leeftijd. De rest of 84 % , daarop moeten de kinderen de successierechten verdelen. Begrafeniskosten worden in mindering gebracht bij de roerende goederen.
Echtgenote ( maar U bezit het niet)
Onroerend : 16 % van 125.000 € = 20.000 €. Dit is evenwel vrijgesteld , want de gezinswoning.
Roerend : 16 % van 250.000 € = 40.000 €. Tarief 3 % = 1200 €.

Elk kind
Onroerend = 1/5 van 84 % van 125.000 € = 21000 €. Aan 3 % = 630 €
Roerend = 1/5 van 84 % van 250.000 € = 42000 €. Aan 3 % = 1260 €.
Elk kind : dus 1890 €.
Totaal : 1200 + ( 5 x 1890 =) 9450 = 10.650 €

Hoe gaat het dan verder?

De nieuwe eigendomsverhouding van de woning ( moeder 1/2 VE + 1/2 VG ; elk kind 1/10 BE) wordt geakteerd bij het kantoor van Registratie. U moet daar zelf niets extra voor doen.
Voor de roerende goederen , en dan zeker de gelden , moet u één en ander zelf organiseren. Ik raad U ten zeerste aan deze wettelijke regeling te volgen. Na de betaling van de begrafeniskosten en de successierechten van en met de helft van vader , wordt het bedrag verdeeld over de 5 kinderen. Stel er is nog zo'n 230.000 € van vader , dan wordt voor elk kind een bedrag van 46.000 € op hun naam - want het is van hen- bij de bank geblokkeerd , evenwel met betaling van de intresten aan Uzelf. Bij sommige banken wordt dit de blote eigendom-rekening genoemd. Dit duurt zolang U leeft. Bij uw overlijden bekomen de kinderen kosteloos de volle eigendom en pas dan kunnen zij beschikken over dat geld.

Ik denk dat U een notaris hebt ingeschakeld , vraag dan zijn hulp hierbij.
Wat ik hier uitleg , is de wettelijke regeling. Daar hebben uw kinderen - maaar ook U - recht op.

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”