Misbruik van vertrouwen door werknemer

deba
Topic Starter

Misbruik van vertrouwen door werknemer

#1 , 17 sep 2010 12:56

Ik ben een kleine zelfstandige, in het kader van mijn bedrijfsactiviteiten had ik een bestelwagen in leasing, deze werd gebruikt door een werknemer om ramen te reinigen.
Na een aantal klachten over deze werknemer, heb ik hem laten weten dat ik niet verder met hem wilde samenwerken, dit heeft hij niet zomaar aanvaard, bijgevolg heeft hij de bestelwagen niet meer ingeleverd. Ik heb dus een aanklacht ingediend wegens diefstal, bij de politie willen ze echter alleen maar een proces verbaal opmaken wegens misbruik van vertrouwen omdat ik de sleutels en de bestelwagen aan deze persoon heb toevertrouwd. De bestelwagen is spoorloos en de werknemer beweert dat ik deze zelf ben komen afhalen bij hem thuis.
Het betreft een laesing wagen die uiteraard omnium verekerd is, de verzekering wil niet tussenkomen omdat het volgens de p.v. niet over diefstal gaat.
Heeft iemand ooit iets dergelijks meegemaakt ? kan ik hiermee ergens terecht ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 17 sep 2010 13:10

politie is in fout:
is wel diefstal:
een werknemer die materiaal van de werkgever NIET inlevert na einde opdracht = diefstal.
Korpsschef politie inseinen dat men weigert PV voor diefstal op te stellen....
zal rap geregeld worden...

deba
Topic Starter

#3 , 17 sep 2010 16:55

Beste eylis, bedankt voor je respons, ik ben tot bij de hoofdcommissaris geraakt en heb daar mijn beklag gedaan over deze zaak, bleek dat mijn ex werknemer veel vrienden heeft bij de politie.
Ik had al een vermoeden dat hij een voorkeursbehandeling kreeg.
De hoofdcommisaris gaat een onderzoek instellen, dat was 3 weken geleden en ik heb nog steeds niets vernomen.
Doordat de werknemer beweert dat ikzelf het voertuig ben komen afhalen, blijkt het zijn woord tegen het mijne te zijn, vermits ik de bedrijfswagen heb meegegeven, blijft het bij misbruik van vertrouwen, dit wordt ook zo bevestigd door de commissaris.
Het dossier gaat naar het parket, deze zullen bepalen of er voldoende bewijsmateriaal is om de ex werknemer te vervolgen, het zou zelfs kunnen dat de zaak gewoon niet voorkomt.
Het voertuig is gesignaleerd, de nummerplaten zijn geschrapt.
Ik weet echt niet meer wat gedaan.

Reclame

Lightning

#4 , 17 sep 2010 17:35

En wat doet de leasingmaatschappij in deze zaak? Uiteindelijk is het hun wagen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 sep 2010 18:40

Toch lichtjes anders hoor
Diefstal is : Hij die een zaak die hem niet toebehoort, bedrieglijk wegneemt, is schuldig aan diefstal (art. 461 Belgisch Strafwetboek).
Dus waar zit het wegnemen in ... want hij heeft de sleutels .... en dus is bij mijn zeer beperkte kennis dit GEEN diefstal maar zoals aangehaald misbruik van vertrouwen ALS betrokkene de sleutels op een normale wijze heeft verkregen. En dat lijkt me zo.
Misbruik van vertrouwen : Misbruik van vertrouwen is de bedrieglijke verduistering of verspilling, ten nadele van een ander, van voorwerpen die men ontvangen had onder de verplichting van ze terug te geven of ze voor een bepaald doel te gebruiken of aan te wenden. art 491 ev SWB

Is de werknemer door u in gebreke gesteld... vermoedelijk niet dus.

Wat de vermelding van ''veel vrienden bij de politie en voorkeursbehandeling ' betreft niets weerhoudt u om klacht in te dienen bij comité P en of bij het parket.

Mocht u het niet weten het is de procureur des Konings die beslist over al of niet vervolging en die bepaald wat het misdrijf is.
Uiteindelijk is het de rechter die door zijn straf en door de bepaling van het strafbaar feit definitief zal vastleggen wat het nu voor de wet is geweest.
Ik stel wel voor dat u eerst eens een advocaat raadpleegt alvorens die klacht door te zenden - deze kan u perfect haarfijn uitleggen waarom de politie zo heeft gehandeld.

Wat dikwijls gebeurt is dat mensen wanneer ze geen gelijk krijgen dadelijk vinden dat er wordt samengespannen.
Maar als u vindt dat er iets fout is gelopen niet aarzelen om klacht neer te leggen... en het dan ook doen.

En u mag gerust zijn de klachten via pdK - Comité P en algemene inspectie worden zeer nauwkeurig en grondig opgevolgd en onderzocht.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”