Pensioenfonds - Legataris

Bosje
Topic Starter

Pensioenfonds - Legataris

#1 , 20 sep 2010 16:29

Mijn broer is onlangs overleden.
Hij was ongehuwd, geen kinderen, geen partner. Beide ouders eveneens overleden.
Als broer, was ik aangeduid als enige legataris - middels eigenhandig geschreven testament.
Het testament werd na het overlijden ter uitvoering voorgelegd aan een notaris.

Mijn overleden broer was aangesloten bij het Pensioenfonds (met uitkering kapitaal bij overlijden) - een Pensioenfonds vzw van zijn werkgever.
In het reglement van het Pensioenfonds staat "begunstigde bij overlijden":
"Rechthebbende op het kapitaal is de persoon met wie de aangesloten bediende gehuwd is, bij ontstentenis de kinderen, bij ontstentenis een persoon aangeduid bij notariële akte, bij ontstentenis de ouders, bij ontstentenis de vereniging."

Ik was niet aangeduid als begunstigde, middels notariële akte.
Het Pensioenfonds verwerpt nu mijn claim, dat "de rechten van de overledene bij ontstentenis van aangeduide persoon toekomen aan de nalatenschap waarin ik de enige rechthebbende ben."

Ik heb de indruk dat het Pensioenfonds hier rechter en partij tegelijkertijd speelt.
Aangezien ze, wanneer ze mijn claim verwerpen, zelf begunstigde worden...

Wat zijn mijn rechten in deze?
Iemand een idee ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 sep 2010 16:37

Ik vrees dat u geen aanspraak kunt maken op dit kapitaal. Het Reglement is duidelijk.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”