Opzeg

Lieke87
Topic Starter

Opzeg

#1 , 22 sep 2010 14:56

Hallo iedereen,

Hierbij kort het verhaal!

Begin maart 2010 zijn mijn grootouders ingetrokken in wat ze dachten eindelijk een rustig huisje te kunnen huren.
Na de eerste regen werden de eerste problemen al duidelijk. Het dak lekte (met als gevolg dat het binnen regende), het was er vochtig, rook naar schimmel enz...

Wij hebben dit reeds sinds medio maart 2010 gemeld aan de verhuurders die natuurlijk "zogezegd uit de lucht vallen". (terwijl we ondertussen vernomen hebben van buren dat dit al jaaaaren zo is!) Ze hebben reparaties gedaan aan het dak, maar tevergeefs. Sindsdien hebben we het nogmaals gemeld en is de kelder letterlijk een ramp. Het water komt binnen vanuit de grond en ik zie mijn grootvader van 83 jaar niet godganse dagen het water aftrekken om een beetje een droge kelder te hebben.

Ondertussen mails en aangetekende zendingen gestuurd, natuurlijk met als gevolg iedere keer een antwoord van "we zullen nog iemand sturen".

Ze zijn het beu, zouden graag weggaan. Vooral omdat mijn grootvader nog niet hersteld is van longkanker en dat al die vocht en schimmel gewoonweg niet leefbaar is voor hun!
Hun contract is zo eentje van 9 jaar. Wij zijn gisteren te weten te komen dat hij geregistreerd is maar daar wisten wij niets van. Ook een plaatsbezoek heeft niet plaatsgevonden zoals vermeld in het contract.

Kunnen we daardoor niet ontsnappen aan de vergoedingen en opzegtermijn? Dat huis is niet bepaald "leefbaar" te noemen, want dit zijn nog maar "de grootste problemen". Ze registeren het contract, maar wij krijgen er geen kopie van.

Moeilijk vraag en in de nieuwe huurwet vind ik niet specifiek, maar kan er mij iemand adviseren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 22 sep 2010 15:20

Woningdienst contacteren om het pand te laten nakijken. U kan dit doen via de dienst stedenbouw van de gemeente of rechtstreeks op hun contactgegevens die u oa. terugvindt in de link in onderschrift.

Lieke87
Topic Starter

#3 , 22 sep 2010 17:45

Hebben we gedaan en ze hadden genoeg punten dat er iemand van de provincie moest langskomen ...

Reclame

Vandebos

#4 , 22 sep 2010 17:48

Heeft men u een datum gegeven? Anders terug eens contact opnemen en de toestand van de vader een beetje "extra" in de verf zetten.

Op het ogenblik dat u weet wanneer de controleur langskomt de eigenaar via as vriendelijk uitnodigen aanwezig te zijn... Zal snel een gemeenschappelijk akkoord opleveren voor de co,trole plaatsvindt.

Lieke87
Topic Starter

#5 , 23 sep 2010 12:08

Neen er werd nog geen datum gegeven.

Mijn vraag is eigenlijk, als de woning effectief ongeschikt verklaard wordt, kunnen wij ontsnappen aan die 3 maand opzeg en 3 maand vergoeding?

Mijn grootouders hebben een nieuw appartement gevonden en gaan hierin op 15 november wonen.

Vandebos

#6 , 23 sep 2010 12:37

Zodra de burgemeester de ongeschiktheid bevestigt wordt dit beschouwd als een contractbreuk van de verhuurder en is er geen sprake van opzeg en vergoedingen.

Tania01

#7 , 30 sep 2010 18:45

Heb je dan de procedure van ongeschikt-en onbewoonbaarheids verklaring ingezet?
Zoek eens naar wooninfopunten/ huurbonden in de je buurt. Die kunnen je bijstaan.
Wooninfopunten zijn gratis denk ik, de huurbond vraagt een kleine vergoeding (€ 12/jaar) heb ik betaald.
Je kan uitgebreide info (146 pagina's) over de procedure vinden op de website van de overheid: http://www.wonen" onclick="window.open(this.href);return false; en bouwen.be -> klik bij sessie 3 op woonkwaliteitsbewakingeen --> handleiding voor gemeenten--> klik op hier en het heel dossier over deze procedure wordt geopend.

Terug naar “Huren”