Hoederecht broertje

ChituNi
Topic Starter

Hoederecht broertje

#1 , 30 sep 2010 17:10

Mijn moeder is twee weken geleden overleden.
Ikzelf ben 18 jaar, maar ik heb een broer van 12.
Onze vader woont niet meer op ons huidige adres.
Ik zou graag aanspraak maken op de voogdij, of tenminste ervoor zorgen dat mijn broer bij mij kan blijven wonen, zonder dat we
in de problemen komen.
Ook wil ik niet mijn vader ontvoogden.
Is dat mogelijk? Zo ja, wat is de oplossing?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 30 sep 2010 17:23

Gezien je nog jong bent en zodus misschien als onbekwaam beschouwd zal worden om te zorgen voor je eigen broer (alhoewel dit wettelijk zeker niet vaststaat), is het alvast niet slecht om je te laten begeleiden door het OCMW/JAC/CAW, zélfs indien je financieel geen grote zorgen zou hebben. Als je kan aantonen dat je vanaf het begin goed voor je broer zorgt en je laat bijstaan door de instanties die hier net voor bedoeld zijn, sta je sterker in je schoenen indien men je broer bij jou weg zou willen trekken en (bvb) aan je vader toewijzen. Natuurlijk moet ook je broer bij jou willen blijven wonen.

Juridisch ken ik er echter niks van ('t is dus niet dat ik verder niet wil antwoorden).

ChituNi
Topic Starter

#3 , 30 sep 2010 17:37

In elk geval al bedankt voor het antwoord. Financieel is alles in orde; ik kan mijn broer op dat vlak beter opvangen dan mijn vader. Mijn broer wil ook bij mij blijven wonen, dat hebben we onderling al afgesproken.

Reclame

Bijtje

#4 , 06 okt 2010 00:22

Ik heb dit meegemaakt. Is uw vader akkoord hiermee ? Mijn beide ouders gingen akkoord maar dan nog werd het heeeeeeeel moeilijk omdat ik niet het recht had om bijvoorbeeld kindergeld voor hem te ontvangen, ik kon hem niet ten laste nemen enzovoort. Drie jaar rechtbank, veel bloed, zweet en tranen heeft het me gekost om dan uiteindelijk te kunnen bereiken wat bereikt moest worden. Ondertussen was hij al bijna meerderjarig ...

JPV

#5 , 06 okt 2010 07:22

Je kan perfect als broer kinderbijslag krijgen, zolang (stief-)ouders daar maar mee akkoord gaan.

Dit document heb je nodig:
http://www.rkw.be/Nl/Documentation/Form ... ts/V-N.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Bijtje

#6 , 07 okt 2010 00:35

het is niet omdat ouders akkoord zijn met het verblijf, dat ze ook het kindergeld willen afgeven en in mijn geval zijn mijn ouders er dus jaren mee weggeraakt en konden wij (mijn ex en ik) daar niets tegen doen

JPV

#7 , 07 okt 2010 11:21

in dit geval kan je ook dat document gebruiken en het onderste invullen.

Bijtje

#8 , 07 okt 2010 11:45

in dit geval kan je ook dat document gebruiken en het onderste invullen.
Raar want onze advocaat heeft niets kunnen doen

JPV

#9 , 07 okt 2010 12:00

een advocaat is meestal ook geen kenner van kinderbijslag ;).

Heb toch zo'n zaak al kunnen regelen door zo'n onderzoek aan te vragen bij het ministerie. Duurt lang, maar is perfect mogelijk. Je moet dan natuurlijk ook effectief voor het kind zorgen (met alle kosten enzo erbij).

Bijtje

#10 , 07 okt 2010 14:04

Ik betaal nog steeds, samen met mijn ex, alle kosten aangezien hij nog studeert en af en toe een vakantiejob doet in het bedrijf van mijn ex. mijn ouders hebben nooit iets betaald, willen geen alimentatie betalen, ... ik zit hier heus niet uit mijn nek te kletsen. als het zo gemakkelijk is, vraag ik me af waarom bij ons dan niet

Bijtje

#11 , 07 okt 2010 14:09

Tegen ons werd er eigenlijk letterlijk gezegd, dat hijzelf de kinderbijslag pas kan krijgen vanaf meerderjarigheid en dat wij ze niet konden eisen omdat we geen van beiden oud genoeg waren om hem te adopteren. We verschilden te weinig jaren met mijn broer. Hij is nu wel al volwassen, maar hij woont nog steeds bij mijn ex en wij zijn zo'n beetje papa en mama voor hem, dus betalen we beiden. In principe zijn wij dit helemaal niet (meer) verplicht, maar iemand moet het doen.

JPV

#12 , 07 okt 2010 14:22

Als hij nog recht opent op kinderbijslag, kan je het nog altijd proberen. Je moet natuurlijk wel stappen ondernemen, hé.

Bijtje

#13 , 07 okt 2010 14:26

Als hij nog recht opent op kinderbijslag, kan je het nog altijd proberen. Je moet natuurlijk wel stappen ondernemen, hé.
waarvoor denkt u, dat die advocaat diende ? Wel duidelijk alles lezen he

JPV

#14 , 07 okt 2010 17:18

advocaat kan je voor alles gebruiken, ook voor andere zaken dan kinderbijslag. Je zegt zelf: "Drie jaar rechtbank, veel bloed, zweet en tranen heeft het me gekost om dan uiteindelijk te kunnen bereiken wat bereikt moest worden.". Combineer dit met :"in mijn geval zijn mijn ouders er dus jaren mee weggeraakt en konden wij (mijn ex en ik) daar niets tegen doen", dan veronderstel ik dat geen tappen hebt genomen op vlak van kinderbijslag voor de rechtbank, want "je hebt bereikt wat je moest bereiken".

Welke stappen heeft je advocaat genomen ivm kinderbijslag?

Terug naar “Andere”