Kosten vóór ingang huurcontract ten laste nieuwe huurder?

SkitSoy
Topic Starter

Kosten vóór ingang huurcontract ten laste nieuwe huurder?

#1 , 12 okt 2010 00:04

Hallo,

Ik huur sinds 15/09/2009 een studio bestemd als tweede verblijfplaats van een immokantoor. Het (schriftelijke) huurcontract heeft een duurtijd van 1 jaar, en is bij gebrek aan opzegging stilzwijgend met dezelfde periode verlengd.

Ik heb onlangs een mail ontvangen van het kantoor "naar aanleiding van de verrekening van kosten van vorig academiejaar en mijn achterstal in betaling". Als bijlage werd mij een overzicht van de reële kosten van het jaar 15/09/2009-14/09/2010 verstuurd. Naast kosten als keuring van de liften, brandverzekering, waterverbruik, enz. ... wordt ook het "jaarlijks reinigen ramen buiten" vermeld. Deze kost wordt eenvoudig als "raming" aangegeven, ten bedrage van €3.000. Voor de periode 15/09/2010-14/09/2011 werd deze geraamde kost ook alvast bij de verhoging van de maandelijkse provisie gerekend.

Naast het feit dat aan deze kost geen REELE uitgave beantwoord - enkel een raming, kan ik tevens met zekerheid stellen dat in de periode 15/09/2009-14/09/2010 de ramen HELEMAAL NIET gereinigd zijn.

Toen ik op het kantoor hierom uitleg vroeg en meteen ook inzicht vroeg in de stukken die van elk van de opgegeven reële kosten doen blijken, werd me verteld dat de reiniging van de ramen gebeurd was vóór het begin van het huurcontract (15/09/2010); dit was gebeurd in functie van de ingebruikneming van het sinds september 2009 gerenoveerde gebouw en de verhuring van de nieuwe studio's.

Mijn vraag is dus als volgt:

- kan een kost die aangegaan was voor het begin van de huurovereenkomst afgewenteld worden op de nieuwe huurder? Een uitdrukkelijke bepaling daaromtrent ontbreekt alleszins in de huurovereenkomst, zodat ik hierbij mijn twijfels heb.

- mag de provisie voor de lopende huurperiode verhoogd worden, o.a. door erin de geraamde kost van een niet-reële uitgave op te nemen? (de ramen werden, net zoals tijdens de vorige periode, nu ook nog steeds niet gereinigd, en ik betwijfel ten zeerste of dit wel zal gebeuren).

Ik twijfel er aan dat de verhuurder mij een stuk kan voorleggen dat de effectieve reiniging bewijst, maar indien dit toch zou mogen blijken, kan ik alvast steunen op jullie gewaardeerd advies.

Alvast bedankt bij voorbaat!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 12 okt 2010 00:25

Voor elke aangerekende kost dient de verhuurder een stuk ter verificatie te kunnen overhandigen. Lees wel eens nauwgezet de clausule in uw contract na welke kosten aan u worden aangerekend. Bij gebrek aan gedegen beschrijving kan men niet alle kosten op u verhalen. Indien u me via pb een emailadres bezorgd zend ik u een lijstje door met de algemeen aanvaarde regels en verwijzing naar rechtspraak dienaangaande.

Als in uw huurcontract daarentegen van een vaste maandelijkse kost wordt gesproken en niet van een provisie op de werkelijke kosten kan de verhuurder niet meer van u eisen dan die contractueel vastgelegde maandelijkse kost ongeachte de werkelijke kosten.

baldwyn

#3 , 12 okt 2010 08:37

Als in uw huurcontract daarentegen van een vaste maandelijkse kost wordt gesproken en niet van een provisie op de werkelijke kosten kan de verhuurder niet meer van u eisen dan die contractueel vastgelegde maandelijkse kost ongeachte de werkelijke kosten.
Provisies zijn risky business. Ik heb in mijn eerste jaar een vrij overzichtelijk papier gekregen met amper tien euro over 4 maanden bij te betalen. Ondertussen dien ik bovenop mijn provisie van 40 euro, de voorbije 4 maanden 73 euro bij te betalen. Dus 113 euro gemeenschappelijke kosten. Plotseling zijn dit kosten gaande van een verzekering voor heet het gebouw, tot de kosten syndicus, zelfs de portokosten, de bankkosten, onderhoud van delen, en zelfs licht in garages en onderhoud terwijl ik geen garage heb.

Huurdersbond zei me om een piekfijne uitsplitsing op te vragen hiervan indien mogelijk de komende tijd omdat het niet lijkt te kloppen dus kan huurder hier daar ook best mee opletten. Bij een provisie kunnen ze vrij veel achteraf beginnen herhalen op je provisies, en bijrekenen eind van de maand, zo blijkt.

Reclame

Vandebos

#4 , 12 okt 2010 11:20

Dan is het de taak van de huurder om de verhuurder te wijzen op de kosten hij niet kan doorrekenen aan de huurder. Syndicuskosten en kosten verzekering (als dit geen verzekering is met afstand van verhaal) zijn er zo een paar. Indien de verhuurder hier weigert op in te gaan zal er de huurder niets anders resten dan de zaak voor de vrederechter te brengen. Deze zal dan oordelen op basis van de regionale gewoontes, de gekende lijsten en voorgaande rechtspraak. Het is vanzelfsprekend dat hoe meer de vrederechter een objectief en afgewerkt voorstel beantwoordend aan deze drie punten krijgt voorgelegd hoe makkelijker er wordt uitgesproken...

Terug naar “Huren”