samenwonen bij schoonouders

Crazygirl
Topic Starter

samenwonen bij schoonouders

#1 , 20 okt 2010 23:30

Hallo

Mijn vriend (20j) heeft thuis nogal een moeilijke situatie met zijn ouders door samenloop van omstandigheden. Hij werkt al 1 jaar en moet zijn ouders 250 euro geven voor er te 'mogen' wonen. Hij wil hier enorm graag weg en dus een mogelijke oplossing zou zijn dat hij bij mijn ouders en mij komt wonen.

Indien hij het ouderlijk huis verlaat is hij hier niet meer welkom en moet hij dus zijn adres wijzigen naar mijn adres. We staan dus zeker stil bij de gevolgen van deze beslissing en daarom willen we dus goed geïnformeerd worden.

Nu hebben wij hier allerlei vragen rond, nl:
1) mag hij officieel bij ons komen wonen? Wat moet men hier voor doen?
2) Indien hij bij ons komt wonen, wie is er dan verantwoordelijk indien er iets gebeurd? Hij, zijn ouders of mijn ouders? Is er een soort van 'voogdij voor meerderjarigen'?
3) Zijn er gevolgen voor mijn ouders of hem? Bv extra kosten/belastingen etc?

En dan heb ik nog enkele vragen die een gevolg zijn van de verhuis, nl:
4) kunnen zijn ouders hem onterven? Het is nl. zo dat indien hij het huis verlaat dat hij niet meer welkom is en ze hem dus zo weinig mogelijk financieel gaan willen geven
5) Zijn ouders hebben een onbekend bedrag voor hem gespaard. Kunnen ze dit uiteindelijk toch niet geven? Want dat betekent dan dat hij enkel zijn eigen spaargeld heeft.

Indien er nog belangrijke punten zijn waar we rekening mee moeten houden, hoor ik het graag.

Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 okt 2010 00:16

1) ja dat mag, hij moet zich op jullie adres inschrijven
2) neen geen voogdij, hij is meerderjarig
3) kan op vlak van sommige sociale uitkerigen gevolgen hebben
4) ze kunnen hem niet volledig onterven; voor hoeveel hangt af van aantal kinderen
5) uiteraard kunnen ze weigeren hem geld te geven voor zover dat niet op zijn naam staat

Als hij schulden zou hebben kunnen ze bij je ouders beslag op inboedel leggen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

eylis

#3 , 21 okt 2010 09:18

en bespreek misschien best vooraf (je vriend met je ouders) op EIGEn initiatief hoeveel je vriend per maand betaalt aan je ouders voor het inwonen bij jullie thuis.
En wat dat inhoudt : dat hij ook mee-eet, zijn kleren gewassen worden, de kamer gepoetst; of dat er verwacht wordt dat hij mee poetst, mee boodschappen doet of wekelijks ook kookt..?

Die afspraken moeten vooraf gemaakt worden, want anders wordt dit een twistpunt...
BTW: 250 euro per maand als vergoeding om te wonen (wonen, verwarming, poetsen, verzekeringen ingebegrepen ) is een zeer laag bedrag; als je een studio/kamer huurt zit je met je vaste kosten al minimum aan 500 euro per maand.
en dan is de was ook nog niet gedaan
en de ijskast leeg 8_)
succes!

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”