#2 , 04 nov 2006 07:37
Hey luc
Verplicht je huis verkopen is denk ik pas aan de orde als er een uitspraak is ivm echtscheiding. Die aanvragen gaat niet van een leien dakje, zeker niet als het geen echtscheiding op basis van onderling overleg is (wat wel aan te raden is!).
Als je dat vast contract in de nabije toekomst vast kan krijgen zal dat dus nog wel op tijd lukken. Kaart het probleem eventueel eens aan bij je baas, zou die daar geen oren naar hebben?
Verder begrijp ik heel goed dat je je huis liever niet wil verkopen, maar probeer toch ook in de mate van het mogelijke er emotioneel wat afstand van te nemen. Met het geld dat je huis zou opbrengen bij eventuele verkoop kan je gaan voor een volledig nieuwe, frisse start zonder nare herinneringen. Bekijk het eens zo.
Want eer de uitspraak tot echtscheiding er is kan er nog veel water naar zee gaan en kan je vrouw nog duizend keer van gedacht veranderen. Uiteindelijk heeft ze recht op de helft van de waarde van het huis (ik veronderstel dat jullie het elk voor de helft kochten) en als er hier of daar nog wat moeilijke woorden zouden vallen, kan het goed zijn dat ze uiteindelijk toch haar been stijf zal houden en de verkoop van jullie huis eisen. Dan is het maar de vraag of je het financieel wil opbrengen om de meerwaarde die jullie huis ondertussen gekregen heeft, op te hoesten, dan wel het geld te kiezen en kleiner en goedkoper te gaan wonen. Bedenk ook eens wat je met dat geld allemaal zou kunnen doen...
Een scheiding en dus eventuele verkoop kan je best een hele tijd tegenhouden. Wil je dat echt of niet, dat is de vraag. Een echtscheiding in onderlinge overeenstemming behoedt je imo voor veel ellende en zorgt ervoor dat ook jij sneller aan je nieuwe leven kan beginnen.
Een advocaat moet in principe tijdens een eerste gesprek gratis informatie verschaffen dus het kan zeker geen kwaad eens je licht op te steken ivm je mogelijkheden (en liefst zelfs bij een paar verschillende advocaten zodat je indien nodig weet met welke advocaat het klikt). Ook een notaris weet heel wat over de wetgeving ivm echtscheiding en onroerend goed en ook diens advies is bij een eerste gesprek gratis. Maak daar dus gebruik van.
Veel succes