Schimmel in de woning

angell
Topic Starter

Schimmel in de woning

#1 , 01 nov 2010 18:47

Ik huur een woning sinds 01-09-2009 en heb een drie jaars contract met de verhuurder,
Ik heb sinds ik in de woning ben komen wonen al problemen in de babykamer is er geen verwarming een electrische staat er maar toen ik het vorige winter aangedaan heb bleek hij niet te werken de huis is absoluut niet geisoleerd waardoor het binnen tocht maar mijn grootste probleem nu is
dat er sinds vier maanden overal schimmel in mijn slaapkamer zit zo wie in de babykamer, de keuken en het begint nu zelfs in de zitkamer maar het ergst is het in de slaapkamer daar beslaat het haast twee muren.
nou heb ik de verhuurder gecontacteerd en gezegd dat we een probleem hebben met schimmel in de woning die uitte zich verbaasd en is drie dagen later langsgekomen samen met een vriend en een apparaat waarmee hij waarschijnlijk de vochtigheid in de muur mee test.
die heeft in elke kamer geslagen dus er is daadwerkelijk vocht in de muren gedrongen na alles bekeken te hebben constateerde hij dat het waarschijnlijk kwam door de afdekking van de parkerende auto's achter de woning die de regen leid naar de muur van me slaapkamer hij heeft beloofd om de volgende zondag terug te komen om te zien wat ie kan doen dat is nu al drie weken geleden en geen huiseigenaar gezien noch van gehoord nou begint de schimmel zich zelfs te verspreiden naar de matrassen( ik heb van de week een nieuwe matras voor mijn 9 maanden oude kind gekocht omdat de zijne beschimmeld is zo wie ik nu ook een nieuwe voor me eigen bed moet kopen) aan me kleren hangt de geur van schimmel en de kleren, (de winter kleren zoal truien die in de kast gevouwen zaten zijn) compleet beschimmeld gelukkig zijn de plekken na twee wasbeurten eruit gegaan maar ik begin het nu langzamerhand zat te worden ik woon pas sinds bijna twee jaar in brussel (kom oorspronkelijk uit NL)en weet nu niet goed wat te doen.
wat me rechten zijn,kan ik de contract opzeggen want me zoontje is bijna sinds zijn geboorte alleen maar verkouden en ik vecht sinds zeven maanden met constante hoofdpijn.
alvast bedankt
Laatst gewijzigd door angell op 03 nov 2010 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Scorpio

#2 , 02 nov 2010 13:16

Je hebt chance dat je in Brussel woont, want daar nemen ze vochtproblemen serieuzer op als in Vlaanderen. Dus zo snel mogelijk een wooninspectie laten doen. Hier heb je alle info: http://www.bruxelles.irisnet.be/nl/regi ... ment.shtml" onclick="window.open(this.href);return false; Ik weet van woningen zonder schimmels die onbewoonbaar verklaard zijn geweest, gewoon omdat er een vochtige plek bij de schouw was en geen verluchtingsrooster in de badkamerdeur!

Bonne chance!

pukje

#3 , 02 nov 2010 18:21

Hoe zit het als je ziek word van
schimmels in woning is de verhuurder dan aansprakelijk voor
de schade ? (dokter ,werkuitval)
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Reclame

j.demoor

#4 , 03 nov 2010 09:41

“Art.3...§ 6. In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar. Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5...Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Zij kan niet op een andere wijze beëindigd worden,tenzij met wederzijds akkoord.

“Art.6. Onverminderd de bepalingen van het decreet op de heffing ter bestrijding van leegstand en verkrotting, is, voor de toepassing van de bepalingen van deze titel, een woning die niet beantwoordt aan de vereisten, bedoeld in artikel 5, § 1, eerste en tweede lid ongeschikt. Een woning die gebreken vertoont die een veiligheids- of gezondheidsrisico inhouden, is onbewoonbaar. Art.15.§ 1. Onverminderd...kan de burgemeester, op eigen initiatief of op verzoek, een woning die niet beantwoordt aan de in artikel 5 bedoelde normen of aan de vereisten van stabiliteit, bouwfysica, veiligheid of minimaal comfort, bedoeld in artikel 31 van het decreet op de heffing ter bestrijding van leegstand en verkrotting bij besluit ongeschikt of onbewoonbaar verklaren, op voorwaarde dat de gewestelijk ambtenaar de ongeschikt- of onbewoonbaarverklaring heeft geadviseerd en na de eigenaar en de bewoner te hebben gehoord...”(15 JULI 1997. - Decreet houdende de Vlaamse Wooncode).

U dient aan te tonen dat de schimmel te wijten is aan de gebreken die de woning vertoont en niet aan uw eigen doen of nalaten.

'De elementaire vereisten van veiligheid,hygiëne en bewoonbaarheid zijn beschikkingen van openbare orde. Een woning die daar niet aan voldoet wordt onttrokken aan de handel en kan niet het voorwerp uitmaken van een huurovereenkomst(art.6 en 1128 B.W.).Mocht zodanige woning toch verhuurd worden,dan is de overeenkomst nietig(art.1131 en 1133 B.W.)'(Vred.Grâce-Hollogne 11 juli 2000,Echos log. 2000,123,noot THOLOME,L.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

angell
Topic Starter

#5 , 03 nov 2010 16:01

Dus als ik het goed begrepen heb j.demoor
betekent het als de woning voor onbewoonbaar verklaard word ik de woning kan verlaten zonder dat ik drie maanden op vooruit de contract moet opzeggen?
Want een ieder die in brussel woont weet dat je haast nooit een woning kan vinden drie maanden op vooruit het is al moeilijk eentje een maand op voorruit te vinden en om de contract nu op te zeggen voor over drie maanden zonder een garantie van een nieuwe woning vind ik persoonlijk een beetje eng om te doen.
Scorpio bedankt voor de link zal alles snel en grondig lezen en dan morgen iets ondernemen jullie horen hoe het gelopen is
Angell

Terug naar “Huren”