omzetting van vruchtgebruik slechts 1 % registratierecht?

andre125
Topic Starter

omzetting van vruchtgebruik slechts 1 % registratierecht?

#1 , 08 nov 2010 16:56

2 kinderen van overleden vader hebben samen de volle 100 % van een huis in blote eigendom.
Moeder van de ene (stiefmoeder van de andere) heeft het vruchtgebruik.
Moeder wil nu dit vruchtgebruik laten omzetten, klopt het dat er op omzetting van vruchtgebruik slechts 1 % registratierecht is verschuldigd, ook voor de stiefzoon?
dit vond ik op het internet
Wanneer de overlevende echtgenote de omzetting van haar vruchtgebruik vraagt, zoals het burgerlijk wetboek dat voorschrijft, is het registratierecht van 1% verschuldig

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 08 nov 2010 18:43

Wanneer de moeder-vruchtgebruiker haar vruchtgebruik wil overdragen aan de kinderen , die blote eigenaar zijn , betalen die kinderen idd slechts 1 % registratierecht op de waarde van het vruchtgebruik.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

andre125
Topic Starter

#3 , 08 nov 2010 19:41

Bedankt Wanton, maar nog 1 klein detail, geldt die 1 % ook voor het stiefkind? Die heeft geen enkele familiale band met zijn stiefmoeder?

Reclame

wanton

#4 , 09 nov 2010 20:16

De 1% registratierecht is enkel van toepassing voor één der eigenaars die zijn mede-eigenaars uitkoopt. Een andere koper , die geen aandeel heeft in de woning , betaalt het gewoon tarief : 10 % ( of eventueel 5 bij klein beschrijf).
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”