werkloosheid +verlof

Sleurs
Topic Starter

werkloosheid +verlof

#1 , 21 nov 2010 19:12

Hallo .

Vrouw was werkloos tijdens deze werkloosheid is ze ziek geworden en heeft ze een operatie ondergaan .
Nadien heeft ze toch enkel weken moeten revalideren .
Ik heb haar enorm moeten steunen en ze zal deze steun nog wel wat nodig hebben daar ze er ook psychisch wat onder geleden heeft.
één week voor ze ziek werd had ze wel een oproepingsbrief van de vdab gekregen , maar dit gesprek is dus niet kunnen doorgaan .

Wij waren al voor haar ziekte van plan om een drietal weken naar de kust te gaan .
Dit dan maar uitgesteld tot na haar operatie.
Eind oktebor besloten om drie weken naar de kust te gaan daar mijn vrouw toch nog wel wat rust kon gebruiken en ook omdat ze dan nog eens samen kon zijn met haar broer die ze maar enkel weken per jaar ziet daar die een buitenverblijf heeft aan de kust en niet in België woont.
Eind oktober was ze dus van werkloosheid af en dus terug ingeschreven als werkloze .
De weken dat ze met mij aan de kust was heeft ze wel vakantie op haar stempelkaart ingevuld ( let wel op , dit was vakantiedagen van de werkloze , niet van vorige werkgever ).

Nu nodigd de rva mijn vrouw uit voor een gesprek .
Blijkbaar heeft vdab tijdens de 2 de dag van ons verlof aan de kust een brief gestuurd , nadien een aangetekende zending.
Zoon heeft aangetekende zending voor ontvangst aangenomen , maar heeft deze zonder ons te verwittigen op de kast gelegd met een uitnodiging van rva als resultaat .

Zal RVA mijn vrouw hiervoor gaan schorsen ?

Stel nu dat zoon ook niet huis was , en de aangetekende zending ook niet had aangenomen , wat dan ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 22 nov 2010 07:53

Er zitten enkele fouten + onduidelijkheden in je tekst:
Eind oktober besloten om drie weken naar de kust te gaan daar mijn vrouw toch nog wel wat rust kon gebruiken en ook omdat ze dan nog eens samen kon zijn met haar broer die ze maar enkel weken per jaar ziet daar die een buitenverblijf heeft aan de kust en niet in België woont.
Eind oktober was ze dus van werkloosheid af en dus terug ingeschreven als werkloze .
De weken dat ze met mij aan de kust was heeft ze wel vakantie op haar stempelkaart ingevuld ( let wel op , dit was vakantiedagen van de werkloze , niet van vorige werkgever ).
Heb ik het goed voor dat je vrouw:
- bvb vanaf augustus werkloos was.
- in september ziek werd.
- Ze was vanaf de eerste dag ziekte op de mutualiteit, niet meer op de werkloosheid.
- bij het einde van haar ziekte ging ze terug op de werkloosheid (eind oktober?) (en, indien >4 weken ziek: schreef ze zich terug in als werkloze)
- tijdens deze werkloosheid ging ze op reis
- de dagen dat ze op reis ging, vermelde ze de "V" op haar dopkaart voor die dagen. Ze had nog genoeg verlof over om rechtmatig "V" op de dopkaart te schrijven (daarvoor telt ook verlof van werkgever!)
- tijdens de dagen met "V" moest ze zich aanmelden bij de VDAB, wat ze niet gedaan heeft.

Als dit niet klopt, gelieve met exacte data te werken: welke dag werd ze ziek, welke dag was je op reis, ...

ALS je vrouw effectief met alles in orde was, is het probleem gewoon dat de aangetekende zending afgetekend werd. Ga daarvoor dan naar je postkantoor en eis een kopie van de handtekening. Dit kan je dan gebruiken om aan te tonen dat je vrouw nog jezelf NIET de aangetekende zending heeft afgehaald. Dan is er normaal gezien geen probleem, gezien ze ook effectief "V" heeft gezet en voor de rest niet op den hoogte kon zijn dat ze zich moest aanmelden bij de VDAB (de RVA kan immers een probleem maken van het feit dat je vrouw de VDAB niet heeft verwittigd dat ze op vakantie was indien ze wél de aangetekende brief zou hebben afgetekend.

JPV

#3 , 22 nov 2010 14:22

Nav de informatie die ik via pm verkreeg van je, blijkt dat je alles gedaan hebt wat nodig was, maar natuurlijk het probleem van je zoon/VDAB blijft.

Hoe dit nu best oplossen:
- zo vlug mogelijk naar de post. Vraag naar de kopies van de handtekeningen op de aangetekende zendingen.
- vraag aan je vakbond/uitbetalingsinstelling een kopie van je getekende dopkaart.
- ga met deze 2 zaken naar het gesprek met de RVA (indien je de bewijzen tegen dit gesprek nog niet kon bekomen, kan je aan de RVA éénmalig uitstel vragen ). Vertel dat je correct verlof hebt genomen, maar je zoon tegen de afspraken in de post aanvaarde. Gezien hij wettelijk niet in je vrouw haar naam aangetekende brieven kan afhalen, kan jij of je vrouw niet verantwoordelijk gesteld worden voor de fouten van je zoon.

Ik hoop dat je nu ondertussen wel naar de VDAB bent geweest om haar terug her in te schrijven (je kan dit ook via internet).

(mod: typfout)
Laatst gewijzigd door JPV op 22 nov 2010 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Sleurs
Topic Starter

#4 , 22 nov 2010 16:02

Ze was al terug ingeschreven bij de vdab .

Terug naar “Werkloosheid”