Alimentatie betalen indien niet meer ingeschreven op school?

Sanny
Topic Starter

Alimentatie betalen indien niet meer ingeschreven op school?

#1 , 06 dec 2010 12:46

Hallo,

Jongen van 26 jaar heeft al 2 studies achter de rug. Beide studies niet geslaagd. Nu wil mijn vriend geen alimentatie meer betalen... Zijn ex beweert dat zijn zoon wel nog op school ingeschreven staat en dat hij zijn stage en 1 vak opnieuw moet overdoen. Wij hebben naar die school gebeld en die zeggen daar dat hij uitgeschreven is. Moet er nog alimentatie betaald worden als zijn zoon van 26 jaar niet meer ingeschreven is in een school?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 dec 2010 13:32

En wat zegt de school over vakken en stage. Kan de school u een attest inschrijving bezorgen.
Wat met het kindergeld?
Dit zijn ook indicaties.
Bij geen inschrijving is hij klaar voor de arbeidsmarkt.

eylis

#3 , 06 dec 2010 15:08

van zodra hij recht heeft op werkloosheidsuitkering,
dwz: de wachtperiode tussen einde school (of niet meer ingeschreven zijn op school) en steungerechtigd zijn,
verlopen is:
let wel de persoon in kwestie Hééft zich misschien (moedwillig) niet ingeschreven op de RVA. In dat geval kan je je toch beroepen op die wettelijke wachtperiode.
als hij zich immers niet inschrijft, is hij in fout.
een jongen van 26 waar nog alimentatie voor opgehoest moet worden...

Reclame

Sanny
Topic Starter

#4 , 06 dec 2010 17:22

Stel dat mijn zoon (26 jaar, na humaniora 3 jaar Hoger Kunstonderwijs gevolgd en niet geslaagd, daarna 3 jaar Lerarenopleiding, weer niet geslaagd) nu voor de 3de maal een hogere richting gaat volgen, om (hopelijk) op zijn 30ste af te studeren in die nieuwe richting, kan ik dan nog verplicht worden om hem tussen zijn 26ste en 30ste jaar onderhoudsgeld uit te betalen?

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 dec 2010 20:23

En wat dan met de eeuwige student, die op zijn 50ste nog altijd ergens een of andere cursus volgt. Moet die dan ook nog altijd alimentatie krijgen en kindergeld? :mrgreen:

eylis

#6 , 07 dec 2010 10:00

ik weet van rechtszaken waar de alimentatieplichtige gelijk kreeg van de rechter in gelijkaardige zaken.
De factoren die doorslaggevend zijn:

de "gevorderde" leeftijd van de 'jongere" in combinatie met een aantal opgestarte en NIET geslaagde studierichtingen.
De rechter oordeelt dan dat de "jongere" in kwestie dan maar eens zelf de verantwoordelijkheid voor zijn gedrag kan opnemen.
Ineens vinden die dan wel een job...:-)

Terug naar “Andere”