zich laten onterven

belair
Topic Starter

zich laten onterven

#1 , 07 dec 2010 20:13

Kan er mij iemand zeggen hoe ik mij kan laten onterven van iemand die reeds overleden is en wat kost het mij.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 07 dec 2010 20:41

Indien u iemands erfgenaam bent , moet u de erfenis 'weigeren'. Dat doet u met een verklaring op de Rechtbank van eerste Aanleg van het arrondissement waar de overledene woonde. Kostprijs : 20-tal €.

Zorg er ondertussen wel voor dat u geen enkele handeling van 'aanvaarding' stelt door vb. een fiets mee te nemen van de overledene.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

IsaRay

#3 , 07 dec 2010 21:18

Ik heb ook enige tijd aan weigering van erfenis vader gedacht, tot de notaris me duidelijk maakte dat het dan naar mijn kinderen ging en dat ik tov rechter niet zou kunnen aantonen dat er voor hen een basis voor weigering was (schulden niet groter dan "erfenis"). Is het dus niet van belang te weten in de vraag wat de verwantschap is met de overledene?

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 07 dec 2010 22:06

Indien er geen minderjarige kinderen zijn dan speelt dit element niet mee.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

belair
Topic Starter

#5 , 07 dec 2010 23:06

Bedankt, lijkt mij allemaal vrij duidelijk.

Poene
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 dec 2010 22:51

Ik veronderstel dat u geen broers of zusters bent (anders zou de notaris u verkeerd advies hebben gegeven). De plaats van een verwerpende erfgenaam kan immers niet ingenomen worden. Uw kinderen zouden dan uit eigen hoofde opkomen in de erfenis (voor zover ze in nuttige graad staan). Dat betekent dat ze slechts erven als er niemand in eerste graad staat tot uw vader staat.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”