verkoop van huis en grond

Veekay
Topic Starter

verkoop van huis en grond

#1 , 16 dec 2010 14:18

hallo allemaal.

In onze familie hebben we een klein probleempje als het aankomt op het verkoop van mijn vaders huis/grond.

Als men vader overlijd en het huis wordt later verkocht, dan wordt alles verdeeld naar echtgenote en de kinderen.
Door familiale omstandigheden wilt mijn vader dit niet, hij wilt enkel alles aan mij kunnen geven of aan men moeder

(Men vader heeft al een testament opgemaakt en de advocaat zegt dat ALS het huis wordt verkocht, dat al het geld sowieso wordt verdeeld en je kinderen niet kunt onterven)

Is er een manier dat liefst niet te veel geld kost om toch dit te kunnen realiseren?

mvg
Kimoy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 16 dec 2010 18:57

Alle kinderen moeten een mibnimum deel van het huis krijgen , ook als het verkocht wordt. Maar waarom zou je het verkopen? Als vader overlijdt , bekomt moeder toch sowieso het vruchtgebruik waardoor zij alleen het recht heeft om er te wonen en te beslissen wat er verder mee gebeurt. Er is geen enkel kind ( hoeveel zijn er?) dat kan eisen dat het huis verkocht wordt , zolang moeder leeft.
Wat staat er in het testament van vader? Indien daar zaken in staan die onwettelijk zijn , vb. hij onterft een kind , wordt dat testament niet uitgevoerd.
Ook nog : van wie is het huis : van beide ouders of van vader alleen?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Veekay
Topic Starter

#3 , 16 dec 2010 19:09

het huis staat op mijn vader zijn naam
hij heeft nog 2 kinderen uit zijn vorig huwelijk en is later met mijn moeder getrouwd.

ik had iets opgevangen dat mijn moeder het vruchtgebruik heeft na overlijden, maar als het later toch verkocht wordt dan worden de centen toch opgesplitst. kan dat?

Wat er in zijn testament staat weet ik meer exact, maar probeerde alles in het voordeel van mij en mijn moeder te krijgen.

Reclame

wanton

#4 , 16 dec 2010 21:45

Die twee kinderen uit zijn eerste huwelijk moeten minstens , net zoals jij , 1/4 krijgen. Wat hij kan doen , is dat laatste 1/4 deel , via testament aan U en/of uw moeder geven . Dat is het hoogst haalbare. Indien in datb testament iets anders staat , kan dat met succes aangevochten worden. Dat is hetzelfde na verkoop.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”