hosten van filmpjes

float
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

hosten van filmpjes

#1 , 17 dec 2010 10:29

Een vriend is bezig om een webstek te maken waar deejays spot filmpjes kunnen uploaden over hun dj talenten waar zij live hun talenten kunnen tonen aan het publiek. Dit filmpje zal dan vanzelf geplaatst worden op hun profiel.
Hij vraagt zich af of hij deze filmpjes zelf zou kunnen hosten zonder in de problemen te geraken met sabam en andere beheersvennootschappen.
Deze filmpjes zijn uitsluitend bedoeld als promotie materiaal en er zal nergens een optie zijn dat je deze filmpjes kan downloaden.
Hij had al zitten denken om deze filmpjes te laten hosten door een externe dienst en die dan zo te includen op zijn webstek.
E.g: Youtube ofzo.

Kan hij zich niet beroepen op het statuut van hosting in de zin van de Wet van 11 maart 2003 betreffende bepaalde juridische aspecten van de diensten van de informatiemaatschappij? M.a.w. alleen als er (mogelijke) inbreuken worden gemeld, moet hij ingrijpen.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirius legal
Contacteer: Website

#2 , 18 dec 2010 15:24

Float, afgaande op je andere posts lijkt het me dat je het antwoord hierop eigenlijk zelf ook kent, niet?

- Check eens het advies van de Advocaat-Generaal in L'Oréal/Ebay van vorige week (hoop er morgen of maandag eindelijk iets over te kunnen schrijven voor mijn blog).
- Op mijn blog staat een ouder artikel getiteld "Read back over aansprakelijkheid van hosting providers" (zie link in handtekening hieronder)
- Heb in elk geval al in enkele zaken vonnis bekomen tegen sites die Youtube films of webradio's embedden in hun eigen site, waarbij het opgenomen venster in hun site als een kopie in auteursrechtelijke zin of als een bekendmaking aan het publiek in auteursrechtelijk zin beoordeeld werd. Gevolg: auteursrechten moeten betaald worden.
- Feit dat het louter promotiemateriaal is, doet niets ter zaken maar dat weet je zelf ook wel.
- zelfs als hij hosting provider is, is hij nog altijd niet vrijgesteld van aansprakelijkheid. Zodra hij kennis heeft van inbreuken, moet hij nog steeds ingrijpen of hij zal aansprakelijkheid oplopen. Gelet op de opzet van de website, zal hij om de haverklap links of bestanden moeten verwijderen...

float
Topic Starter

#3 , 18 dec 2010 18:51

Ik herinner me nog dingen, maar ik begon te twijfelen dus dacht ik voor alle zekerheid het nog is te vragen :)

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”