Derden veroorzaken schade aan woning, DADER bekend.

Anja2200
Topic Starter

Derden veroorzaken schade aan woning, DADER bekend.

#1 , 20 dec 2010 14:43

Hallo,

Graag jullie mening.

A. Huis wordt verhuurd aan vrouw. B. Deze heeft in amoureuze relatie, dewelke slecht aan het aflopen is, een conflict met een derde en die NIET bij haar inwoont. C. Tijdens eens van de fameuze discussies, waarbij ze haar vrijer niet binnenlaat, trapt deze de voordeur in. D. Resultaat: glas partij kapot, aluminium traversen allemaal verbogen (expert zegt moet vervangen worden). en nu komt het ... E. politie brent mij als eigenaar zelfs niet op de hoogte, de huurster besluit om geen klacht neer te leggen, ik kijk als ik het huis terug wil verhuren, aan nieuwe huurder aan tegen een factuur van 3750 EURO. PS waarborg is 2 maanden (900 EURO), en huurster heeft naast oubollig salon het huis ook onvoldoende bemeubeld. VRAAG AAN FORUM Kan ik op basis van schade aan woning, en als eigenaar de dader dagvaarden, of wordt de zaak onontvankelijk verklaard omdat de huurder dit moet doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 dec 2010 14:51

U kan de dader dagvaarden op grond van art. 1382-1383 Burgerlijk Wetboek.

Franciscus

#3 , 20 dec 2010 15:32

Heeft politie PV opgesteld? dan hebben ze al twee namen de dame en haar vriend.
Vernieling van afsluiting is correctioneel vervolgbaar opzettelijk feit.
Vraag aan de politie plaats feiten het PV nr ..
Huurster beslist om geen klacht neer te leggen ja zeg dat is geen klachtmisdrijf. Politie dient van ambtswege PV op te stellen. Dader is gekend. Of heeft de huurster gezegd dat ze het niet wist. Dit is een strafprocedure waarin een burgerlijke vordering vervat wordt.
Laat uw verzekering EN de de dame en de man vervolgen (burgerlijke schade)
Best langs bureau gaan want telefonisch kan u niet bewijzen dat u de eigenaar bent. Politie heeft GEEN automatische toegang tot kadastergegevens.

De huurster diende u wel dadelijk in kennis te stellen als een 'goede huismoeder'

Reclame

artemis

#4 , 20 dec 2010 18:06

Regelmatig wordt hier gevraagd naar wie de schade moet dekken bij poging tot inbraak. 'Verhuurder' wordt dan steeds gezegd want dat is 'overmacht'.

Bij sommige huurders komt zoiets echter regelmatiger voor dan bij andere. Hier gaat het nu over een ex-vriend die zich toegang wil forceren. Heb zo in het verleden nog wel last gehad met huurders die foute vrienden hadden en met geweld binnen wilden geraken. Jammergenoeg weet je dat meestal te laat.

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 20 dec 2010 18:12

Is een huurder dan niet meer aansprakelijk voor de schade aangebracht aan het gehuurde goed door zijn familie, vrienden en relaties?
Het gaat hier toch niet om een echte inbraak door onbekenden. Wel een gevolg van het niet voldoende selectief kiezen van zijn kennissenkring. Bovendien: aangezien huurder geen enkele klacht heeft ingediend en verhuurder niet op de hoogte gebracht mag men er van uitgaan dat huurder zelf schade heeft veroorzaakt.
Het zou me wat worden indien men als verhuurder van een café voor al de schade veroorzaakt door dronken cliënten zou moeten instaan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

artemis

#6 , 20 dec 2010 18:22

de huurster besluit om geen klacht neer te leggen,
Zou dat dan inderdaad geen criterium moeten zijn? Een klacht van de huurder en minstens een PV?

Trouwens, de eigenaar is in dit geval blijkbaar op de hoogte van de feiten (wat meestal niet het geval is). Dat zou een voordeel voor de eigenaar moeten zijn.

Anja2200
Topic Starter

#7 , 20 dec 2010 18:57

bijkomende info:
De Gentse politie begrijpt ook niet goed hoe de politie in Aalst 'interpreteert'. Ik dreig dus de uiteindelijke 'peanut' te worden van het verhaal.
Uit de reeds gekregen adviezen leid ik dus af: is zaak voor politierechtbank, waarbij ik burgerlijke partijstelling kan nemen.. indien dit door procureur tenminste 'als prioriteit' wordt gezien (ik heb ook al wat horen waaien, dat als ze geen goesting hebben, op het bureau van het openbaar ministerie, ze dan de zaak zelfs niet behandelen, wegens 'we hebben andere zaken te doen').. ik moet dan zelf voor de politierechtbank dagvaarden.. Een andere piste is dan weer werken via verzekeringmij, de brandverzekering zeg maar (ik zal een navragen of dit opzettelijk vernielen in de polisdekking zit).
Ik elk geval bravo voor POLITIIE IN AALST, waarom komen ze uiteindelijk nog uit de combi, ze kunnen evengoed blijven toerkes rondrijden (helf van de straat stond buiten te kijken) is echt een goed voorbeeld dat ze stellen: DE DADER LOOPT MET HEEL DE SITUATIE TE LACHEN WAARSCHIJNLIJK. De huurster staat naar mijn vermoeden onder 'moreel' gezag van hem, vandaar dat ze ... niet durft procederen.

Bliijf maar brainstormen, maar richt jullie info wel graag op 1. wat doe ik, 2. wat is beste oplossing. (actie, en efficientie)

anja

scorpioen

#8 , 20 dec 2010 19:07

U kan bij het parket informeren of dit de dader vervolgt.

Als dit niet het geval is moet u dagvaarden voor de rechtbank van eerste aanleg.

Franciscus

#9 , 20 dec 2010 20:47

Zaak voor correctionele rechtbank is een wanbedrijf
We starten.
U belt met de politie van Aalst en vraagt het PV nr van het feit dd en plaats x bij mevrouw z.
Antwoord hier is PV nr of
neen wij mogen dat niet geven
of er is er geen er is enkel een melding/registratie/kort verslag.
Mag ik dat nummer dan aub .. zelfde antwoord

Volgende vraag mag ik dan nu dienst intern toezicht aub
U vraagt dan hun coördinaten en zegt dat u een mail/brief zal sturen met de vraag naar PV enz enz met copie van de brief naar procureur des Konings (waar Aalst onder valt).
Hierin vraagt u oa dat u als eigenaar graag wil weten wie verantwoordelijk is en dat u over de feiten graag gehoord wil worden zodat u uw rechten als slachtoffer zou kunnen uitnodigen.
O Ja niet vergeten de namen van de inspecteurs te vragen mocht en idd geen PV zijn opgesteld --kwestie van hen eventueel mede aansprakelijk te stellen voor de bijkomende schade en extra kosten wegens het niet uitvoeren van hun opdrachten.
Miskenning aangifteplicht wordt niet mee gelachten.
(PS veel zaken die men op papier wil krijgen dus een PV opstellen zijn echter NIET de opdracht van de politie maar in dit geval zoals het is uitgelegd is er bij mij geen twijfel over.)
Natuurlijk moeten we ervan uitgaan dat er wel PV is opgesteld.
Hou ons op de hoogte.

Vandebos

#10 , 21 dec 2010 00:08

Burgerlijk Wetboek
Art. 1728. De huurder is tot twee hoofdverplichtingen gehouden :
1° Het gehuurde te gebruiken als een goed huisvader, en volgens de bestemming welke bij het huurcontract daaraan gegeven is, of volgens die welke, bij gebreke van overeenkomst daaromtrent, naar gelang van de omstandigheden vermoed wordt;
2° De huurprijs op de bepaalde termijn te voldoen.

Art. 1732. Hij is aansprakelijk voor de beschadigingen of de verliezen die gedurende zijn huurtijd ontstaan, tenzij hij bewijst dat die buiten zijn schuld hebben plaatsgehad.

Art. 1735. De huurder is aansprakelijk voor de beschadigingen en de verliezen die ontstaan door toedoen van zijn huisgenoten of van zijn onderhuurders.
Je zal de relatie tussen beiden dienen te bewijzen om haar aansprakelijk te kunnen stellen.

Terug naar “Huren”