zelf ontslag gegeven na langdurige ziekte ->uitkering?

polly
Topic Starter

zelf ontslag gegeven na langdurige ziekte ->uitkering?

#1 , 01 jan 2011 23:16

Ik heb een vraagje i.v.m. mijn werkloosheidsuitkering. Ik ga mijn situatie even proberen schetsen. In mei 2009 werd ik werkloos, na heel wat zoekwerk naar een nieuwe job (crisis) ben ik uiteindelijk aan een opleiding bij de VDAB begonnen. In maart 2010 heb ik deze beëindigd omdat ik vast werk had gevonden. Echter enkele maanden later heb ik mij om gezondheidsredenen moeten laten opnemen in een ziekenhuis. Ik ben enkele maanden buiten strijd geweest en terugkeren naar mijn job was geen optie . Na lang wikken en wegen heb ik uiteindelijk in december zelf mijn ontslag ingediend. Ik heb mij onmiddelijk ingeschreven bij de VDAB en ben nu aan het werk via interim. Dit is deeltijds werk (schoonmaak, 27 uur) en ondertussen blijf ik verder zoeken en solliciteren. Over een tweetal weken kan ik enkele maanden aan de slag als bediende, dit ook via interim, waarschijnlijk 25-30 uur per week. Nu is mijn vraag: wat na deze job?

-Heb ik dan recht op een uitkering? Ik heb alvast nu geen recht op dop, omdat ik zelf mijn ontslag heb gegeven. Maar er is mij altijd gezegd dat wanneer je daarna minimum 4 weken doorlopend met interimcontracten werkt, je bij het einde van de opdracht, wél terug recht zou hebben op een uitkering. Maar geldt dit ook voor deeltijds werk?
-En hoe wordt deze uitkering berekend? Is dit dan op het laatste brutoloon van de job bij het interimkantoor?Aangezien dit slechts deeltijds is... Of krijg ik effectief terug de uitkering van bij mijn eerste aanvraag in 2009?
- Beland ik dan in mijn "2de periode" van mijn werkloosheidsuitkering? Of is mijn eerste dan verlengd met het aantal maanden dat ik vanaf maart 2010 terug ben beginnen werken (ook al ben ik dan een poos ziek geweest)

Sorry, het is een hele boterham. Maar het is allemaal zo'n vaag iets voor mij, dat ik hoop dat jullie me een beetje wegwijs kunnen maken. Het is niet de bedoeling om te gaan doppen en te profiteren van het systeem. Ik wil gewoon de zekerheid dat ik, als ik geen vast werk zou vinden na die tijdelijke interims, toch op iets kan terugvallen. Heb al ontzettend veel gesolliciteerd, maar helaas zonder resultaat. Ik vind het niet erg om tijdelijk te gaan poetsen. Maar het is niet iets dat ik fysiek jaren kan volhouden. Ik hoop, net als zovelen, gewoon iets te vinden waarvoor ik uiteindelijk gestudeerd heb :)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 02 jan 2011 20:16

kan je even een overizcht geven van je contracten sinds begin 2007-2008:
- startdatum
- einddatum
- type contract (onbepaalde duur, bepaalde duur, ...)
- tewerkstellingsbreuk (bvb 27/38e)
- reden beëindiging (zelf ontslag genomen, ontslag gekregen, dringende reden, ...)

én ook je leeftijd geven. Weet het, ook een hele boterham ;) Maar dan ga ik normaal gezien een volledige uitleg kunnen geven.

polly
Topic Starter

#3 , 03 jan 2011 12:51

Hallo,

ik ben 28 jaar. ik heb van maart 2005 tot mei 2009 voltijds gewerkt als bediende. Dit was een contract van onbepaalde duur. In september 2008 is dit contract wel van 38u naar 36 uur gegaan. Ik heb mijn ontslag gekregen.
Daarna heb ik van mei 2009 tot half maart 2010 een werkloosheidsuitkering ontvangen. Dus ik zat nog in mijn "eerste periode" toen ik terug begon te werken.
In mei ben ik helaas ziek geworden, enkele maanden in het ziekenhuis en daarna thuis. Ik heb in december mijn ontslag ingediend. Van mei tem december heb ik dus een ziekteuitkering gekregen, maar mijn contract liep wel door, van maart tem december. Nu ben ik via het interimkantoor aan het werk. De eerste week 20 uur gewerkt, de tweede slechts 12, en deze week 23 uur.

Voila, dat was het zo'n beetje :) Ik hoop dat je hier iets mee kan doen. Alvast heel erg bedankt!

Reclame

JPV

#4 , 03 jan 2011 20:14

Over een tweetal weken kan ik enkele maanden aan de slag als bediende, dit ook via interim, waarschijnlijk 25-30 uur per week. Nu is mijn vraag: wat na deze job?

-Heb ik dan recht op een uitkering? Ik heb alvast nu geen recht op dop, omdat ik zelf mijn ontslag heb gegeven. Maar er is mij altijd gezegd dat wanneer je daarna minimum 4 weken doorlopend met interimcontracten werkt, je bij het einde van de opdracht, wél terug recht zou hebben op een uitkering. Maar geldt dit ook voor deeltijds werk?
ja, gezien je voltijds hebt gewerkt over een lange periode, zal je ook als voltijdse werkloze uitbetaald worden, ook al werk je nu deeltijds. Best wel kijken voor behoud van rechten indien mogelijk en indien van toepassing (gezien de wisselende contracten is dit lastig om van hieruit te zien, maar een vakbond kan dit perfect)

-En hoe wordt deze uitkering berekend? Is dit dan op het laatste brutoloon van de job bij het interimkantoor?Aangezien dit slechts deeltijds is... Of krijg ik effectief terug de uitkering van bij mijn eerste aanvraag in 2009?

in principe zal je nog in dezelfde code als bij je eerste aanvraag zitten

- Beland ik dan in mijn "2de periode" van mijn werkloosheidsuitkering? Of is mijn eerste dan verlengd met het aantal maanden dat ik vanaf maart 2010 terug ben beginnen werken (ook al ben ik dan een poos ziek geweest)

zal wss tweede periode zijn. Ben niet 100% op de hoogte van deze reglementering (de concrete berekening doe ik niet dagelijks), maar je zal niet opnieuw een eerste periode kunnen bewijzen, lijkt me

polly
Topic Starter

#5 , 09 jan 2011 19:31

Heel erg bedankt voor je antwoord! :)

Terug naar “Werkloosheid”