graag had ik wat juridisch advies ivm devolgende situatie:
Mijn vrouw is van Turkse afkomst en is in 2005 definitief naar Belgie verhuisd en we zijn in 2006 getrouwd (in Belgie). We hebben 2 kindjes (5 en 1 jaar oud), reeds enige tijd hebben zowel mn vrouw als de kinderen (sinds geboorte) een dubbele nationaliteit Belg/Turks. Onze relatie is inmiddels hoe langer hoe meer verstoord, door allerlei omstandigheden. We hebben in 2007 ook een huis gekocht. Mn vrouw heeft slechts een beperkte werkloosheidsuitkering en is huisvrouw.
Ikzelf zie een scheiding op zich wel zitten en wil het ook proper regelen. Anderzijds dreigt zij ermee niet te willen scheiden en de kinderen mee te nemen naar haar geboorteland. Ik weet inmiddels wel dat er zoiets als een verdragsregeling bestaat tussen Belgie en Turkije dat ontvoeringen 'veroordeelt', toch ben ik niet zeker van mn positie indien dat zou gebeuren. Kan zij dat zomaar doen? En wat bij een scheiding? Kan zij, bv na scheiding wél met de kinderen naar haar geboorteland, ook al hebben ze nu hier hun domicilie, gaan naar school en zijn geboren in Belgie? Houdt een (vrede)rechter rekening met die verblijfsgronden, en bv ook met het feit dat ik eigenlijk enige kostwinner ben? Of kan dit zomaar overruled worden door een Turkse wetgeving omwille van de dubbele nationaleit?
Heeft iemand hiermee enige ervaring?