verhuren en zelf huren - belastingen?

emersy
Topic Starter

verhuren en zelf huren - belastingen?

#1 , 28 jan 2011 12:19

Ik ben de eigenaar van een woning, welke ik heb aangekocht met lijfrente. Bijgevolg kan ik ze niet verkopen, zolang diegene die mij het huis verkocht heeft nog leeft. Ik ben een lening aangegaan voor het aankoopbedrag en de lijfrente, die aftrekbaar is van de belastingen.

Ik heb echter een nieuwe partner die een job heeft aangeboden gekregen aan de andere kant van het land, en wil met haar samen verhuizen. We zullen er een woning huren. Aangezien de verbouwingswerken van mijn eigen woning goed opschieten, had ik deze woning graag verhuurd (eventueel tot de woning kan verkocht worden). Ik zou dit aan een sociaal verhuurbureau willen doen.

Ben ik dan mijn belastingsvoordeel van de lening volledig kwijt omdat ik de woning verhuur? Is het slimmer om mijn domicilie op het adres van eigen woning te blijven hebben en deze niet te verhuren, zelfs al woon ik er niet? We hebben de financiële middelen niet om een tweede woning aan te kopen in onze nieuwe verblijfsplaats.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
filip215

#2 , 24 apr 2012 13:23

beste emersy,
ben ook op zoek naar info mbt verhuren van eigen woning en huren van een andere (grotere) woning
heb jij intussen mss meer info daaromtrent ? wat met belastingen, premies (renovatie),...

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”