Twaalf jaar geleden kocht ik van een alleenstaande man ( heeft alleen nog een verre kozijn, maar heeft er geen contact meer mee) een woning op lijfrente. Niettegenstaande ik elke maand de lijfrente betaalde, verzorgde ik constant de ouder wordende grijsaard met eten klaarmaken, boodschappen doen, uitstappen, enz. Sedert 2 maand is de oude man van 93 jaar opgenomen in een bejaardentehuis, waar ik nog regelmatig langskom, om hem te groeten. Met z’n pensioen en de huur van de woning komt hij ruimschoots toe. Inmiddels heeft hij een eigenhandig geschreven testament opgesteld waarin hij stipuleert hoe hij begraven wenst te worden en dat hij al zijn bezittingen na zijn dood aan mij wenst over te laten. Wat hij nu echter direct wil veranderen is dat ik geen lijfrente meer moet betalen maar enkel mee help betalen in de kosten die de woning met zich meebrengt, zo dat de woning wanneer ik die erf in orde zou zijn. Eigenlijk zou de man niets liever willen of dat ik van heden alles regel. Nu zit ik met enkele vragen hieromtrent:
1. Kun je dat contract zo maar wijzigen? 2. Wat als de man plotseling ernstig ziek wordt en niet meer zou kunnen communiceren? 3. Bestaat er zoiets als een algemene volmacht. …