nalatenschap als er geen kinderen zijn

gasgeven
Topic Starter

nalatenschap als er geen kinderen zijn

#1 , 09 feb 2011 10:54

als ik kom te overlijden en ik heb geen kinderen en ben niet getrouwd en heb geen samenlevingscontract, ik heb twee broers. Wie zijn dan mijn wettelijke erfgenamen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gasgeven
Topic Starter

#2 , 09 feb 2011 10:55

er is ook geen testament

vtec

#3 , 09 feb 2011 11:04

als uw ouder(s) dan nog leven zijn zij 1ste graad (uw broers zijn erfgenamen in de 2de graad)

Reclame

Lightning

#4 , 09 feb 2011 11:06

Elk van de nog levende ouders 1/4 van de totale nalatenschap. De broers elk de helft van de rest.

gasgeven
Topic Starter

#5 , 09 feb 2011 11:14

dus kan het interresant zijn als ik een testament opmaak dat mijn vriendin mijn appartement erft voor zolang we nog niet getrouwd zijn. (Een samenlevingscontract kunnen wij niet afsluiten om bepaalde redenen) We zijn al minstens 1 jaar feitelijk samenwonend dus betaalt zij dezelfde successierechten als iemand van de 1ste graad? Enfin, het zal toch maar voor max. 1,5 jaar zijn dat dit testament zou gelden want dan gaan we trouwen (of wettelijk samenlevingscontract) . Ik twijfel wel om het te doen omdat het zo ongebruikelijk lijkt. Maar mijn broers en ouders hebben geld genoeg en gaan veel successierechten moeten betalen en dan heeft mijn vriendin toch iets om haar leven verder te zetten en gaat er niet zo veel geld naar de staat. Enfin, ja, op mijn leeftijd ga ik normaal gezien wel niet sterven maar ge kunt nooit weten:-).

wanton

#6 , 09 feb 2011 12:18

Uw ouders leven nog : die kan u niet onterven ten gunste van uw vriendin!!!
Is het niet emogelijk dat u zich als wettelijk samenwonenden laat registreren , dan kan u wel een testament ten haren gunste maken en uw ouders onterven.
Wettelijk samenwonen is iets anders dan een samenlevingscontract. Is één van u beiden nog in een echtscheiding verwikkeld of zo?
Laatst gewijzigd door wanton op 09 feb 2011 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

gasgeven
Topic Starter

#7 , 09 feb 2011 13:19

ok bedankt, ik had al het gevoel dat er iets niet klopte aan mijn idee :-).

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”