Op dit ogenblik zijn wij samen met broers en zusters de blote eigenaars van de gezinswoning van mijn vader. Onze vader is in 2005 overleden. Zijn jongere en tweede vrouw is eigenaar voor 50% van de woning en is de rechtmatige vruchtgebruiker. Het eerste deel van de omzetting van het vruchtgebruik is reeds in 2006 uitgevoerd op basis van een compromis waarbij de waarde vastgelegd is door het gemiddelde te nemen tussen de aangegeven %-waarde in de tabel van Ledoux ( 2003 ) en de %-waarde,die aangehouden wordt door het ministerie van financiën bij de aangifte . Deze compromis is spontaan door haar aangeboden en is door ons zonder probleem aanvaard.
Ondertussen woont onze stiefmoeder nu al 6 jaar alleen in de grote gezinswoning en wenst deze te verlaten om een ander pand te kopen in de onmiddellijke omgeving van haar dochter. Zij vraagt ons nu een hogere %-waarde te betalen voor de omzetting van het vruchtgebruik bij de verkoop van de gezinswoning. Het gevraagd bedrag is nu niet conform aan het eerste compromis die zij zelf aangeboden heeft tijdens de omzetting van het eerste deel van het vruchtgebruik. Zij baseert zich nu uitsluitend hiervoor op de tabellen van Ledoux. Deze tabellen van Ledoux is door de notaris voorgesteld als de gebruikelijke werkinstrumenten van de notarissen voor deze aangelegenheden. Voor deze zaak zijn echter de tabellen van 2003 (= nu al bijna 8-jaar oud ) voorgesteld. Graag wensen wij hierbij de volgende vragen te stellen : 1. Bestaan er geen recentere tabellen van Ledoux? 2. Worden er geen nieuwe tabellen in de nabije toekomst verwacht, die een meer een realistische benadering van de omzettingswaarden weergeven en dit vooral na de fameuze beurscrash van 2008, waarbij de actualisatie-intresten merkelijk lager liggen dan in 2003. 3. Tot waar kan ik mij richten of welke site laat mij toe de nodige gegevens terug te vinden om de correcte omzettingswaarden te kunnen berekenen aan de hand van de door de wetgever opgestelde parameters? 4. Is het reeds uitgevoerde compromis voor 50 % van de totale waarde van de erfenis geen verworven rechtsbeginsel om dit compromis ook toe te passen voor de verdere omzetting van het vruchtgebruik van het tweede en laatste deel met name de verkoop van de gezinswoning ?
tc112