Hallo
Ik ben een alleenstaande mama van 2 kinderen. Momenteel geniet ik als gezinshoofd van een volledige werkloosheidsuitkering. Dit valt onder de noemer "Samenwonende met gezinslast". Als gezinshoofd met 2 kinderen ten laste krijg ik het max en zal mijn uitkering ook nooit dalen onder een bepaald minimum. Binnenkort kan ik eindelijk terug aan het werk! Het zou een "deeltijdse betrekking" zijn (4/5, 80%) via interim, dus voorlopig nog geen vast contract, maar goed, we zijn aan het werk. Als gezinshoofd/alleenstaande kan ik indien mijn loon niet boven een bep max uitkomt nog een kleine bijpassing krijgen van de RVA wegens "onvrijwillig deeltijds werkloos" = inkomensgarantieuitkering.
Probleem is het volgende. Ik huur nu een app waar ik woon met mijn 2 kinderen. Het app wordt verkocht en moet dus binnen afzienbare tijd op zoek naar een andere betaalbare woning. De huurprijzen swingen werkelijk de pan uit! 650, 700, 750€ + kosten voor een bescheiden "proper", geen luxueus app! Dat kan ik nooit betalen. Voor een sociale woning zijn er wachtlijsten van minstens 2à3 jaar, dus op korte termijn geen oplossing.
Nu was het idee van eventueel samen met een vriendin, ook net gescheiden, alleenstaande moeder met 2 kids, samen een huis te huren en de huur op die manier te delen. Zij werkt ook deeltijds en zou dus als alleenstaande ook aanspraak kunnen maken op een bijpassing van de RVA.
Nu is mijn vraag het volgende:
Worden 2 alleenstaande moeders met kinderen die samenwonen op 1 domicilie dan beschouwd als 1 gezin?
Wat heeft dat voor gevolgen naar eventuele uitkeringen?
Wat als ik na 3,6 maanden 4/5de werken terug "tijdelijk" werkloos word, kan ik dan een "volledige werkloosheidsuitkering" genieten of val ik dan terug op een klein gedeelte omdat ik word beschouwd als "samenwonende".
Kan iemand mij hier duidelijk over informeren? Is er een mouw te passen aan het delen van 1 domicilie?
Uit vorige berichten kon ik afleiden dat verschillende app in 1 gebouw gezien worden als verschillende woongelegenheden, maar een huis gezien wordt als een ééngezinswoning...
Dank u wel voor het advies!
Grtjs