Recht op een uitkering geweigerd.

Miguel.v
Topic Starter

Recht op een uitkering geweigerd.

#1 , 31 mar 2011 16:59

Beste,

Ik heb vandaag een brief in de bus gehad van de RVA dat ik niet wordt toegelaten tot het recht op een werkloosheidsuitkering.
Ik ben op mijn job begonnen via een IBO contract en na afloop bij hetzelfde bedrijf begonnen onder winwin activa. Nu zou ik volgens RVA niet genoeg werkdagen hebben, in de brief staat dat ik er maar 250 heb terwijl ik er 312 nodig heb om recht te hebben op een uitkering. Worden de dagen die ik onder dat IBO contract gewerkt heb dan niet gezien als werkdagen ?
Is er eventueel nog iets dat ik kan doen om toch nog recht te krijgen op die uitkering ? ik ga morgen al langs bij de vakbond om te kijken wat zij zeggen.

mvg .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 01 apr 2011 02:53

Ik weet niet wat die IBO is, maar als de RVA ervanuit gaat dat je niet genoeg werkdagen hebt, dan zal dat wel kloppen. Die mensen komen spijtig genoeg dagelijks mensen tegen die juist lang genoeg werken om te kunnen gaan doppen, en ik bedoel hier jou niet mee natuurlijk. Het enigste dat je kan doen is zo snel ogelijk een ander werk vinden.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 apr 2011 09:48

John, IBO contract is een opleidingscontract via de VDAB waarbij men de opleiding krijgt op de werkvloer van een bedrijf.

Ik dacht dat zo een contract voor het bedrijf goedkoper is dan een gewoon contract omdat ze geen patronale bijdrage moeten betalen, met als nadeel voor de werknemer dat hij geen sociaal statuut opbouwt. Mij lijkt het dan ook logisch dat de RVA dit niet gaat meetellen als gewone werkdagen.

Reclame

Miguel.v
Topic Starter

#4 , 01 apr 2011 17:38

Ik ben langs geweest bij de vakbond en het klopt inderdaad wat je zegt, IBO wordt niet meegerekend als arbeidsdagen.
niets aan te doen he :?

Toch bedankt voor de reacties !

mvg.

JohnD

#5 , 01 apr 2011 20:03

John, IBO contract is een opleidingscontract via de VDAB waarbij men de opleiding krijgt op de werkvloer van een bedrijf. Ik dacht dat zo een contract voor het bedrijf goedkoper is dan een gewoon contract omdat ze geen patronale bijdrage moeten betalen, met als nadeel voor de werknemer dat hij geen sociaal statuut opbouwt. Mij lijkt het dan ook logisch dat de RVA dit niet gaat meetellen als gewone werkdagen.
Niet interessant dus voor de werknemer, er zijn toch nog gelukkig bedrijven die je zelf een opleiding geven op hun kosten.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

jojan

#6 , 22 apr 2011 09:56

Een IBO staat voor individuele beroepsopleiding op de werkvloer.

De werkgever betaalt zelfs geen loon, je blijft je vervangingsinkomen behouden (werkloosheidsvergoeding, leefloon,...). Daarboven op betaalt de VDAB je wel een productiviteitspremie. (De VDAB factureert dit + haar eigen kosten aan de werkgever, de werkgever betaalt dus onrechtstreeks deze premie aan de cursist). Deze productiviteitspremie is het verschil tussen het gemiddelde brutoloon dat je na de opleiding zal verdienen en je vervangingsinkomen. Deze premie stijgt naarmate de IBO vordert. Bv. bij een IBO van 6 maanden krijg je bovenop je uitkering 75% van deze premie. En elke maand komt daar dan 5% bij, zodat je in de laatste maand van de IBO ongeveer hetzelfde verdient als wat je verdient als de werkgever je in de volgende maand in dienst neemt. Op de premie wordt wel bedrijfsvoorheffing ingehouden.

e bouwt dus inderdaad ook niets op van werkdagen, het telt niet mee voor pensioenrechten, vakantiedagen,.... Je hebt ook geen recht op klein verlet.
De werkgever verbindt zich ertoe om de werknemer na de IBO in dienst te nemen met een contract van onbepaalde duur. De werknemer kan in de daaropvolgende periode, die even lang is als de duurtijd van de IBO (dus IBO van 6 maanden = 6 maanden nadien bescherming) ook niet ontslagen worden, tenzij om dringende redenen (diefstal,etc...).

Gehenna

#7 , 26 apr 2011 15:43

Klopt als een bus. Ben zelf begonnen als IBO 10 jaar geleden en buiten het gelijkgesteld als werkloze vindt ik dit systeem een goede zaak voor mensen zonder diploma of die uit een andere sector komen.
Zolang je ook maar iets ontvangt van de RVA ben je gelijkgesteld als werkloze.

Terug naar “Werkloosheid”