probleem indiv aankoop door wettelijk samenwonen??

VBlomme
Topic Starter

probleem indiv aankoop door wettelijk samenwonen??

#1 , 07 apr 2011 11:41

Situatie:

Mijn partner heeft een huis met lening. Ik ingetrokken bij partner, sindsdien gemeenschappelijke rekeningen (geen eigen rekeningen).

Ik wil overgaan tot aankoop appartement, want huis op naam van mijn partner (wil dit niet in gemeenschap brengen).

We zijn wettelijk samenwonend. Kan ik nog alleen een appartement kopen? Of komt dit sowieso toch in de gemeenschap? Ik weet wel dat partner moet mee tekenen voor lening, maar kan die niet alleen op mijn naam gezet worden? Zijn er hier uitzonderingen/achterpoortjes op?

Ik zou de huurinkomsten op onze gemeenschappelijke rekeningen laten komen, want ik woon tenslotte ook in bij hem en we hebben nog steeds gem spaarrek.

Bij eventueel uit elkaar gaan: partner heeft woning en moet mij niets, ik heb app en ik moet partner niets, wel elk helft van spaarrekening.

Is dit fair of kan dit wettelijk?? Hoe zit het dan met veranderingen aan partners huis? Lening en ik meetekenen (hier probl gem rek, want ik zal meebetalen aan iets dan nooit van mij kan worden)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 07 apr 2011 13:22

wettelijk samenwonenden leven in een stelsel van scheiding van goederen : ieder heeft zijn vermogen , inkomen, schuld. Dus als u een appartement koopt , kan u dat alleen. Een eventuele lening voor u alleen is mogelijk. De huurinkomsten zijn van u alleen , enkel mag verwacht worden dat u een bijdrage levert omdat u bij uw vriend inwoont. Maak geen gemeenschappelijke spaarrekening. Enkel een zichtrekening voor de gezamenlijke kosten van het huishouden. Probeer die 'scheiding van goederen' zo stipt mogelijk te volgen. Bovendien , zolang jullie niet getrouwd zijn is inbreng in de gemeenschap niet van toepassing , zelfs niet mogelijk.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

VBlomme
Topic Starter

#3 , 07 apr 2011 18:46

Bedankt voor de info.

Waarom adviseert u geen gezamenlijke spaarrekening?

Reclame

wanton

#4 , 07 apr 2011 20:28

Voor wettelijk samenwonenden is het nog altijd best de vermogens gescheiden te houden : ieder behoudt het zijne. Bovendien erft u niet van mekaar. Een deel van uw geld zou naar zijn familie gaan , bij afwezigheid van kinderen. Enkel een gezamenlijke rekening voor de kosten van het huishouden , de rest ieder apart!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”