Volgens het gemeentedecreet is de gemeentesecretaris (stadssecretaris) de leidinggevende van alle gemeente/stadspersoneel. Hij kan zijn bevoegdheid delegeren aan andere leden van het gemeentepersoneel.
Art. 86
De gemeentesecretaris staat in voor de algemene leiding van de gemeentelijke diensten.
Art. 92
De gemeentesecretaris kan de uitoefening van het dagelijkse personeelsbeheer toevertrouwen
aan de leidinggevende personeelsleden, aangeduid in het organogram.
("het organogram" is m.i. het personeelskader van die gemeente)
Met "leiding geven" bedoel ik niet alleen opdrachten geven, richtlijnen geven wat betreft werkuren, verlof, gedragsregels controleren... maar ook de voorziene taakafspraken, waarderingen, evaluaties en eventuele sancties opleggen.
Is het in dat kader mogelijk om het aldus beschreven "leiding geven" toe te vertrouwen aan iemand die geen lid is van het gemeentepersoneel, maar bv een personeelslid van een intercommunale, een opdrachthoudende vereniging of andere "dochters" van een gemeente/stad zonder dat er sprake is van detachering (voor zover mogelijk), bijzondere opdracht of een andere maatregel.
Volgens mij niet, maar misschien zijn er nog andere reglementeringen die hier iets over zeggen???
Graag commentaar...